Závěr

Cílem magisterské práce bylo zhodnocení dopravních aktivit ve městě Přerově a dopadů těchto aktivit na vodní a vegetační složku životního prostředí.

Řešení vycházelo ze studia příslušných problematik, jež vyústilo v podrobnou rešerši, a ve shromáždění maxima dostupných prostorových dat. Přínosnou byla spolupráce s Magistrátem města Přerova, z jehož datových skladů pochází naprostá většina dat použitých v této magisterské práci. Z důvodů absence některých relevantních dat vznikla potřeba získat data o směrovém pohybu obyvatel a dopravy v různých časových horizontech terénním průzkumem, které zdárně proběhlo za pomoci celkem více než 30 studentů a pracovníků Univerzity Palackého v Olomouci a gymnázia Jakuba Škody v Přerově. Svým rozsahem přesáhlo toto měření původně předpokládaný rámec zadaní.

Vlastním přístupem byly v zájmového území vymezeny jádrové části města. Po přepisu dat z papírových dotazníků a následného zpracování byl v prostředí ArcGIS 9.2 vytvořen model dopravy na území města Přerova během pracovního dne. Tento model dopravy je zvláště cenný, protože zachycuje stav dopravy v jednotlivých částech dne a prokazatelně poukazuje na vlivy právě dokončených dopravních staveb a změn v organizaci dopravy provedených v roce 2007. Nad výsledky tohoto modelu, provedenou syntézou a za pomocí znalostí místních poměrů byly vybrány nejvytíženější směry průjezdů a ty pomocí síťových analýz podrobeny jednotlivým variantám po stávajících i navrhovaných komunikacích dle územního plánu. Následně byl prostorovými analýzami v prostředí GIS zhodnocen vliv variant průjezdů na prvky vybraných složek životního prostředí. Podle výsledků zhodnocení vlivů je nutné se zaměřit především na řešení dopravy na hlavní průjezdní ose Olomouc-Přerov-Hulín. Po dostavění dálnice se modelový čas průjezdu sice výrazně zkrátí, ale je nutno brát na zřetel průchod budoucí dálnice územím chráněné oblasti přirozené akumulace vod a ochranným pásmem vodních zdrojů. Problematické z pohledu životního prostředí může být i vedení dopravy přes ulici Bayerovou a Osmek v blízkosti parku Michalov a NPR Žebračka.

obyvatelstva v městě Přerově. V analytické části byly nejvýznamnější směry pohybu mezi jádrovými částmi zhodnoceny pomocí síťových analýz a byla provedena srovnávací analýza dostupnosti MHD. Na základě této analýzy byly zjištěny největší nedostatky v možnosti přímého spojení části města Jižní Čtvrť a Předmostím přímou linkou MHD.