Úvod

Rozvoj lidské společnosti má ve své historii vzestupnou tendenci. Zvláště patrný je trend v průběhu posledního století, kdy došlo k masivnímu rozvoji ve všech směrech, dopravu a větší mobilitu obyvatelstva nevyjímaje. Díky tomuto vzestupu se řešení dopravní problematiky dostává do popředí nejen v tradičních oborech jakými jsou dopravní inženýrství či urbanismu, ale i v nových odvětvích informačních technologií, monitoringu pomocí senzorů, polohovacích systémů a GIS.

Vedle oborového náhledu můžeme na dopravní problematiku pohlížet skrze velikost zájmového území. Zpravidla se koncepčně postupuje od řešení problematiky v rámci většího územního celku na úrovni státu přes kraje až ke jednotlivým obcím či zájmovému sdružení obcí. Na úrovni státu jde primárně o propojení nejvýznamnějších sídel moderními komunikacemi, kdežto v měřítku obce, resp. města, jde spíše o koncepce vztahující se k uliční síti sídla. Velmi často se stává, že velká část vozidel městem pouze projíždí a tudíž jejich přítomnost nemá pro město praktický žádný pozitivní dopad. Automobil navíc výrazně zhoršují životní prostředí města hlukem, výfukovými plyny či vibracemi. Komunikace se díky své poloze a celkové ploše mnohdy stávají omezujícím faktorem pro volný pohyb obyvatel a cyklistů. Z tohoto důvodu je nanejvýš vhodné dbát na úpravu tras hlavních dopravních tepen a tras pohybu obyvatel tak, aby se vzájemně negativně neovlivňovaly ale vhodně doplňovaly. Důležitým kritériem je také plánování úprav s ohledem na životní prostředí a respektování územní celistvosti a komunikačních vazeb mezi nimi.

Město Přerov bylo vybráno jako modelový případ, poněvadž jím prochází dva ze čtyř národních železničních koridorů, které jsou součástí panevropské dopravní sítě TEN-T. V jeho blízkosti je plánována výstavba dálnice D1 a rychlostní komunikace R55. Dopravní poloha v rámci území ČR jej předurčuje k plnění funkcí významné dopravní křižovatky, s tímto faktem však ostře kontrastuje jeho komplexně funkční význam a především zanedbaná dopravní infrastruktura v intravilánu města.