Úvod
Olomoucká Galerie Šantovka je dnes již známým obchodním centrem. Denně se zde ať už za nákupy či zábavou vydají tisíce lidí. Ne každý z nich však tuší, že před dvě stě lety se na tomto místě nacházela část tereziánského opevnění, chránící město před útokem nepřátelských vojsk nebo že se zde o několik desítek let později v závodu MILO Olomouc vyráběly mýdla, margarín či kosmetika. Trojrozměrná rekonstrukce historického stavu nejrůznějších objektů se stala předmětem zájmu mnoha vědních oborů a například v archeologii, stavitelství, památkové péči nebo cestovním ruchu je dnes již běžnou záležitostí. Málokdy však dochází ke srovnání historické podoby se současnou.
3D modelování je aktivním tématem výzkumu v oblasti počítačového vidění, grafiky a digitální fotogrammetrie už mnoho let. V závislosti na použitých technologiích a metodách se digitální 3D modely rozčlenily do dvou kategorií. Na jedné straně jsou to modely získáné manuálním kreslením v CAD systémech. Na straně druhé, v současné době stále populárnější 3D modely, vytvářené ve specializovaných softwarech, jež umožňují plně automatizované fotogrammetrické zpracování digitálních fotografií a generování fotorealistických modelů.
Škála těchto softwarů je v současnosti široká a zahrnuje jak volně dostupné webové aplikace (Hypr3D, Autodesk 123D Catch), tak komerční softwary, jako například Agisoft PhotoScan nebo PhotoModeler Scanner. Tento typ softwaru je vhodným řešením v případě modelování velmi složitých objektů, ať už architektonicky propracovaných staveb či archeologických vykopávek a stává se tak efektivním nástrojem pro jejich dokumentaci a rekonstrukci.
Ačkoliv existuje spousta možností jak prostorová data v podobě 3D modelů publikovat, velké množství z nich zůstává často nevyužito. Modely bývají sdíleny ve specializovaných internetových knihovnách 3D modelů nebo prohlíženy ve 3D prohlížečkách. Bohužel ale postrádají jakoukoliv vazbu na prostředí, ve kterém se ve skutečnosti nachází. Tento nedostatek lze stejně jako v případě této práce řešit vizualizací ve virtuálních glóbech nebo použitím podkladových mapových vrstev. Práce má za úkol využít virtuální 3D vizualizaci k prezentaci vývoje lokality Šantovka a umožnit tak interaktivním způsobem nahlédnout do historie tohoto místa.