Statistické vyhodnocení zatížení křižovatek v Olomouci
Metody
Korelace
K vyhodnocení vztahů a vazeb mezi křižovatkami, respektive jejich směry, byla zvolena korelační analýza, což je jedna ze statistických metod zkoumání závislostí. Korelace vychází z kovariance, která je definována jako střední hodnota součinů odchylek obou náhodných veličin X, Y od jejich středních hodnot. Korelace obecně označuje míru závislosti dvou proměnných, respektive náhodných veličin. Dle J. Anděla, 2011 se závislost těchto veličin na sobě často měří pomocí korelačního koeficientu.
Variace intenzit dopravy
Aby bylo možné hodnotit vazby mezi jednotlivými křižovatkami, je třeba znát charakter provozu těchto křižovatek. Jedním z ukazatelů charakteru provozu je časové rozložení intenzit dopravy. To znázorňují variace intenzit dopravy, jejichž stanovení vychází z technických podmínek „TP 189 – Stanovení intenzity dopravy na pozemních komunikacích“ (dále jen TP 189). Tyto technické podmínky vydané společností EDIP s.r.o. v roce 2012 byly schváleny Ministerstvem dopravy ČR (TP 189, 2012). Z hlediska časového rozložení intenzit dopravy jsou rozlišovány denní variace intenzit dopravy, týdenní variace intenzit dopravy a roční variace intenzit dopravy.
Denní variace intenzit dopravy vyjadřují procentuální podíl vozidel zaznamenaných během jedné hodiny na celkové denní intenzitě. Týdenní variace intenzit dopravy jsou ukazatelem odlišností mezi denními intenzitami dopravy jednotlivých dnů v týdnu. Znázorňují procentuální podíl denní intenzity dopravy sledovaného dne na týdenním průměru denních intenzit dopravy. Pro detailnější informace o charakteru provozu byla inovována výše zmíněné metoda denních variací intenzit dopravy a vytvořena „nová“ metoda patnácti minutových variací intenzit dopravy. Její princip i výpočet vychází z denních variací intenzit dopravy. Patnácti minutová variace intenzit dopravy udává procentuální podíl vozidel, které projely sledovaným úsekem za časový interval 15 minut, tedy patnácti minutové intenzity dopravy, na celkové denní intenzitě.
Roční průměr denních intenzit
Roční průměr denních intenzit je ukazatelem průměrné denní intenzity pro průměrný den v roce. Jeho výsledky se používají k obecnému hodnocení vývoje dopravy.
barboralangrova@gmail.com
Bakalářská práce 2012/2013
Práce ke stažení
katedra Geoinformatiky
Přírodovědecká fakulta
Univerzita Palackého v Olomouci
© Barbora LANGROVÁ | 2013 |