Vítejte na internetových stránkách věnovaných diplomové práci Martina Jindry s názvem Analýza dopravní dostupnosti veřejných institucí v Moravských krajích.
Problematika dopravní dostupnosti je již stálým a často řešeným tématem. Není to však pouze kvůli rozdílnému chápání dostupnosti z pohledu jednotlivých autorů, ale především díky tomu, že ovlivňuje každodenní život každého z nás. Veškeré naše zájmy a využití volného času je ovlivňováno tím, jak daleko a jak dlouho se za danou aktivitou musíme dopravovat. V případě dopravy do zaměstnání se jedná svým způsobem o přepravu nucenou s cílem zabezpečit se, v případě zájmových činností a koníčků pak přeprava dobrovolná a v případě úřadů a veřejných institucí obecně jde taktéž o povinnou přepravu.
Přesto z podstaty věci je znatelně velký rozdíl mezi povinnou přepravou do zaměstnání a na příslušný úřad. Většina obyvatel chápe povinnost cestovat za vyřizováním věcí na úřadě jako nepříjemnou a zdlouhavou. Pokud pomineme čekací dobu na samotném úřadě, velkou měrou k tomu přispívá také nutnost cestování a tím pádem i samotná dopravní dostupnost veřejných institucí.
Řešením této situace je mimo jiné navržení co možná nejefektivnějšího územního členění s cílem minimalizovat dojezdové vzdálenosti k veřejným institucím. Na základě reforem, které probíhaly v minulých letech, se administrativní hranice postupně měnily. Současný systém administrativních celků tak lze po jeho několika úpravách hodnotit jako vhodný.
Z logiky prostorového uspořádání sídel a celkového chápání prostoru je však samozřejmé, že vždy budou existovat obce, které budou mít dopravní dostupnost do svého centra výrazně horší, než obce centru bližší. V praxi se jedná především o obce, které svým územím přiléhají k administrativním hranicím, a jejich přiřazení k jednomu či druhému úřadu je často velmi sporné. Právě s cílem identifikovat takovéto obce, posoudit jejich vhodnost zařazení ke spádové oblasti dané veřejné instituce a případně navrhnout možnou změnu, je tato diplomová práce zpracovávána.
Zjištěné poznatky jsou prezentovány pomocí vhodných vizualizačních metod. Součástí výstupů z práce je tištěný poster s názvem Dopravní dostupnost úřadů ORP, webová mapová aplikace a internetové stránky diplomové práce.