Amount of space required to transport the same number of passengers by car, bus or bicycle

CÍLE PRÁCE

Cílem diplomové práce je analyzovat dopravní dostupnost veřejných institucí na území Moravskoslezského, Olomouckého, Jihomoravského a Zlínského kraje. Mezi vybrané veřejné instituce patří finanční úřady, soudy (Nejvyšší soud, Vrchní soud, krajské soudy a okresní soudy), krajské úřady, magistráty a městské úřady obcí s rozšířenou působností.

V rešeršní části práce budou popsány existující řešení a studie zabývajících se dopravní dostupností a obslužností. Pozornost bude věnována také gravitačním modelů. V druhé části rešeršní části práce bude popsán současný stav územně správního členění České republiky a popis studovaného území.

Praktickou část práce je možné rozdělit na hodnocení dopravní dostupnosti veřejných institucí pomocí veřejné hromadné dopravy a pomocí individuální automobilové dopravy. Výsledky z těchto dvou způsobů přepravy budou v závěru práce porovnány mezi sebou a na jejich základě bude možné identifikovat obce s problematickou dopravní dostupností veřejné instituce.

Při hodnocení dopravní dostupnosti veřejných institucí pomocí veřejné hromadné dopravy práce je cílem práce využití dat získaných pomocí dotazování internetového prohlížeče dopravních spojení IDOS. Takto získaná data budou dále upravována pro možnost jejich napojení na vrstvy s prostorovou složkou. Po zpracování dat budou vytvořeny tabulky, ze kterých je možné vyčíst, jak dlouho trvá cesta z konkrétní obce k veřejné instituci pomocí prostředků veřejné hromadné dopravy a kolik spojů má možnost občan k takovéto přepravě použít v průběhu dne.

Při hodnocení dopravní dostupnosti veřejných institucí pomocí individuální automobilové dopravy budou namísto původně zamýšlených dat StreetNet a síťových analýz v prostředí ArcGIS využity služby v ArcGIS s názvem Ready-To-Use Services, konkrétně nástroj GenerateServiceArea z toolboxu ServiceAreas. Hlavním důvodem tohoto rozhodnutí je především fakt, že zmiňovaný nástroj využívá dat NAVTEQ, která jsou průběžně aktualizována na základě jízd samotných uživatelů (řidičů) a tím pádem představují kvalitnější zdroj dat.

V souladu s hlavním cílem práce budou výsledky analýz následně podrobně zhodnoceny, bude porovnána dopravní dostupnost pomocí veřejné hromadné dopravy a individuální automobilové dopravy a výsledky obou analýz budou porovnány také s administrativním vymezením územně správních celků. Výsledné mapy a další výstupy budou sloužit k získání informace o správnosti vymezení administrativních hranic a navrhují jejich případnou změnu.

Valid XHTML 1.0 Strict