katedra Geoinformatiky
UP v Olomouci

Mapování cyklistické infrastruktury
na území města Olomouce

Cyklistika přináší řadu výhod a bezesporný je i zejména její blahodárný účinek na zdravotní stav obyvatel. Jak je ovšem posuzována její často konfliktní strana – bezpečnost? V současné době je především diskutována snadná zranitelnost cyklisty v případě havárie, a to hlavně při kontaktu s rychle se rozvíjející automobilovou dopravou. Riziko nehody je dáno mnoha ovlivnitelnými, tak i neovlivnitelnými faktory. Většina z nich se dá eliminovat pomocí dodržování základních pravidel, včasným předpovídáním dopravní situace, „přítomností“ cyklisty a samozřejmě vzájemnou ohleduplností mezi účastníky provozu.
Tato sekce o problematice nehodovosti a bezpečnosti byla detailně rozebrána, protože je z hlediska cyklistiky velmi důležitá.

Řešené oddíly a výstupy:

  • základní přehled možných konfliktních situací, se kterými se může cyklista setkat (převážně s ostatními účastníky dopravy)
  • rizikové a situace, které by mohly vést k nehodě + proveden jejich rozbor
  • analýza nehod s účastí cyklisty v Olomouci analýzou dat ze zdrojů dopravního inspektorátu (ke stažení zde)
    Mezi sledované charakteristiky patřily: příčina nehody (stručný popis, např. nedání přednosti v jízdě), pachatel (původce cyklista – ano/ne), ovlivnění alkoholem (ano/ne) a zranění (není, lehké, těžké nebo smrt).
  • lokalizace a hodnocení pro cyklistu nebezpečných míst či úseků na území města Olomouce (ke stažení zde)
  • mapy nebezpečných míst v rámci zdejší cyklistické infrastruktury - CENTRUM MĚSTA A OKOLÍ (náhled zde) + SVATÝ KOPEČEK A OKOLÍ (náhled zde)

Jakub TÁZLAR | Geografie - geoinformatika | Univerzita Palackého v Olomouci | 2007