katedra Geoinformatiky
UP v Olomouci

Mapování cyklistické infrastruktury
na území města Olomouce

Hlavním úkolem této práce bylo objektivní zhodnocení stavu cyklistické infrastruktury na území města Olomouce za pomocí moderních geoinformačních technologií. Druhým důležitým cílem se stal i rozbor problematické stránky cyklistiky – její bezpečnosti.
Zpracování bakalářské práce vyžadovalo použití následujících stěžejních metod: sběr informací a dat o dané problematice, terénní šetření ve formě mapování, metody GIS a při tvorbě map metody kartografické.
Analýza nehod byla provedena na datech z Dopravního inspektorátu v Olomouci, ale vzhledem k získaným údajům pouze za rok 2006, nebylo možné zhodnotit vývoj v čase a konstatovat případné trendy. Určení nebezpečných míst a úseků v rámci cyklistické infrastruktury tak probíhalo při samotném mapování a s ohledem na vlastní dlouhodobé zkušenosti. V neposlední řadě byl přidán i soupis obecně konfliktních situací a lokalit.

V zájmovém území se nachází více než 19,7 km cyklistických komunikací oddělených od motorové dopravy, kde mají se svými 10,1 km největší podíl stezky pro chodce a cyklisty s rozděleným provozem. Typ povrchu je převážně asfaltový nebo dlážděný (zejména červená zámková dlažba). Z hlediska cyklistických tras bylo zjištěno 9 značených cyklotras KČT a jedna trasa Greenways. Nejdůležitější jsou zejména dálkové cyklotrasy č. 5 (Jantarová stezka), č. 47 a 51 (Moravská stezka) a Greenways Krakow-Morava-Wien. Cyklistická trasa Greenways má na sledovaném území téměř totožný průběh s Jantarovou stezkou. Celkem se zde nachází 51,2 km komunikací, kde jsou vyznačeny cyklotrasy. Z více než 50 % jsou vedeny po místních a účelových komunikacích. Převládající typ povrchu je asfaltový. V rámci bezpečnosti bylo vyhodnoceno 28 % délky jako potenciálně nebezpečných.
Doprovodná infrastruktura nabízí slušný sortiment služeb pro cyklisty díky 26 prodejnám (z nichž 20 poskytuje i servis), dvěma velkoobchodům a víceúčelové úschovně na hlavním nádraží. Cyklobusy provozuje Dopravní podnik města Olomouce, a.s. a Connex Morava, a.s.
Ze statistického šetření nehod vedených na DI vyplynulo, že se v roce 2006 stalo celkem 74 nehod s účastí cyklisty, kde hlavní příčinou byl u cyklistů nesprávný způsob jízdy a u motorových vozidel přednost. V 67 % kolizí vyšel cyklista pouze s lehkým zraněním a ani v jednom případě nenastala smrt.
Při posouzení nebezpečných míst a úseků na cyklistické infrastruktuře se může konstatovat, že největší ohrožení vzniká v lokalitách, kde dochází ke křížení s  dopravně vytíženou komunikací (ať už v křižovatkách nebo mimo) a v případě společného vedení po silnicích s rušným provozem aut. Zvýšená pravděpodobnost nehody je i v případě nevyhovujícího technického stavu povrchu vozovky, lokálních překážek a interakce s pěšími (např. v parcích a centru města). Na jejich základě vznikla i mapa v měřítku 1:10 000: „Nebezpečná místa v rámci cyklistické infrastruktury v Olomouci“.

Pro odpovídající rozvoj zdejší cyklistiky je důležité se soustavně věnovat jejím součástem. Pevně doufám, že i tato práce do ní přinese trochu více světla a najde své uplatnění na širokém poli cyklistické problematiky...


Jakub TÁZLAR | Geografie - geoinformatika | Univerzita Palackého v Olomouci | 2007