Závěr

Hlavním cílem práce bylo vyhledat a využít pokročilé vizualizační nástroje pro tvorbu dynamické interaktivní webové mapy vývoje železniční sítě v Česku. Za tímto účelem byly sesbírány a zkompletovány data o poloze českých železničních tratí od roku 1827 do roku 2022, a následně došlo k tvorbě webové mapy s názvem Vývoj železniční sítě v Česku, která je dostupná na webových stránkách práce.

Prvním krokem byla rešerše vývoje železniční sítě a dostupných datových zdrojů pro tvorbu geodatabáze vývoje železniční sítě. Byla popsána období vývoje a představeny nejdůležitější změny v těchto obdobích. Tento popis byl následně použit také ve výsledné webové mapě. Dále došlo k porovnání technologií pro vizualizaci časoprostorových dat v podobě dynamické interaktivní webové mapy. Nejdůležitějším zjištěním tohoto kroku byla technologie, jež byla následně použita při tvorbě výsledné mapy. Touto technologií je JavaScriptová knihovna Leaflet.

Praktická část práce byla rozdělena na dvě části. V první části došlo k tvorbě geodatabáze vývoje železniční sítě od roku 1827 do roku 2022. Tato tvorba probíhala v programu ArcGIS Pro. Pro geometrii existujících tratí byla použita data železničních tratí z prostorové databáze Data5 od ČÚZK. Tyto data byla upravena a doplněna o sledované časové atributy. Dále proběhla digitalizace tratí již zaniklých především, včetně přeložek s větší než 200metrovou odchylkou od původní lokace, z knižních zdrojů. Geometrie některých zaniklých úseků byla přebrána z databáze OpenStreetMap. Výsledná databáze byla exportována do formátů Shapefile, Esri Geodatabase, JSON a GeoJSON a je volně ke stažení zde

V druhé části byla vytvořena dynamická interaktivní webová mapa Vývoj železniční sítě v Česku. Mapa byla postavena na technologii Leaflet. Mapa umožňuje zobrazení jednotlivých let a na základě zobrazeného roku se zobrazuje doplňující obsah ve formě informačního textu, který je rozdělen do šesti období (kapitol) a upozorňuje uživatele na zajímavé změny v mapě pomocí odkazu. Uživatel si dále může zobrazit všechny sledované atributy tratě po kliknutí na danou trať. Zdrojový kód webové mapy je patřičně okomentován, zároveň text diplomové práce figuruje jako dokumentace postupu.

Na závěr byly vytvořeny webové stránky o diplomové práci, na kterých jsou umístěna vytvořená data a webová mapa Vývoj železniční sítě v Česku. Dále byl vytvořen poster ve formátu A2 o diplomové práci.