Úvod

Železniční síť České republiky se může pyšnit několika zajímavými statistikami. Na našem území byla v roce 1827 uvedena do provozu koněspřežná trať České Budějovice – Linec, jež byla první železniční tratí v tehdejším Rakousko-Uhersku a druhou v kontinentální Evropě. Rozmach železní sítě býval spojen s nebývalým hospodářským růstem. Od té doby prošla obrovským vývojem, v současné době provozuje Správa železnic 9 355 kilometrů železničních tratí (Základní charakteristika železniční sítě, 2022), což znamená hustotu lehce přes 118,5 km tratí na 1 000 km2. Tato hustota staví Českou republiku na světové druhé místo v hustotě železniční sítě za Švýcarsko (Railway density, 2021). Za rok 2022 přepravily České dráhy, jakožto nejdominantnější železniční dopravce, celkem 157 milionů cestujících (Ekonomický deník, 2023). Přes tyto úctyhodné statistiky v současnosti neexistuje žádná veřejně dostupná prostorová databáze železniční sítě v České republice s přesahem do historie jejího vývoje.

Tato práce přináší dva hlavní výsledky. Prvním je ucelená geodatabáze vývoje železniční sítě na území dnešní České republiky od roku 1827 do roku 2022. Databáze sleduje trasování tratí, a to včetně přeložek (od 200 metrů odchylky), a dále obsahuje důležité časové atributy, kterými jsou rok vzniku, rok elektrifikace, rok deelektrifikace, rok ukončení provozu a rok zániku trati. Tuto geodatabázi je možné stáhnout ve čtyřech různých formátech z webových stránek práce.

Druhým hlavním výsledkem je dynamická interaktivní webová mapa s názvem Vývoj železniční sítě v Česku. Tato webová mapa, která byla vytvořena na technologii JavaScriptové knihovny Leaflet, vizualizuje sesbíraná data a umožňuje uživateli studium historie jak celé železniční sítě, tak konkrétních úseků v interaktivním mapovém podání.