Závěr

 

Hlavním cílem magisterské práce bylo navrhnout postup pro stanovení míry rizika dopravní infrastruktury vlivem vybraných přírodních hazardů. Celý postup byl vytvářen podle požadavků řešitelů projektu (Katedra geoinformatiky a Centrum dopravního výzkumu), v rámci kterého byla tato práce zpracována.

Pro definování rizika ohrožení dopravní infrastruktury bylo nejprve nutné stanovit dva základní faktory, podle kterých se míra rizika určovala. První částí celého postupu bylo tedy vypočítat pravděpodobnost výskytu přírodních hazardů, kterými byly záplavové zóny, oblasti polomů a sníh. Nejprve byl sestaven model, pomocí kterého byly vybrány silniční a železniční úseky postižené danými hazardy a přiřazeny jim binární hodnoty. Z toho výstupu byla pomocí statistických metod vypočítána pravděpodobnost výskytu daného hazardu na jednotlivých úsecích komunikací.

Druhým krokem bylo definovat zranitelnost silničních a železničních úseků vybranými hazardy. Pro tuto část byl vytvořen model, který indikoval, jaký úsek komunikace byl zasažen nějakým hazardem a na základě typu hazardu mu byla přiřazena předem definovaná váha. Tyto váhy byly určeny pomocí multikriteriální analýzy, ve které byl kombinován přístup individuálního ohodnocení vah a statistického určení.

Výsledná míra rizika byla stanovena kombinací obou faktorů – pravděpodobnosti výskytu hazardů a zranitelnosti komunikací. Zprůměrováním těchto dvou hodnot vzniklo procentuální ohodnocení míry rizika pro každý silniční a železniční úsek. Tyto hodnoty byly vizualizovány do několika kartografických výstupů, které zobrazovaly jak samotnou lokalizaci rizikových míst, tak jejich návaznost na oblasti přírodích hazardů a dalších dostupných dopravních charakteristik.

Veškerá podkladová data a digitální výstupy, které byly vytvořeny v rámci této práce, byly umístěny na přiloženém DVD-ROM. O magisterské praci byla vytvořena webová stránka umístěná na serveru Katedry geoinformatiky.