Úvod

 

Již v historii byla doprava považována za jeden z nejdůležitějších aspektů fungování celé společnosti. Efektivní dopravní systém patřil mezi nutné podmínky výkonného hospodářství, a proto zajištění bezpečných a spolehlivých silnic bylo nezbytnou součástí.

V současné době jsou pozemní komunikace, mezi které se počítá silniční a železniční síť, stále stejně důležité nejen z hlediska ekonomického ale také zajištění bezpečnosti státu a řešení krizových situací. Přerušení nebo omezení provozu v důležitých dopravním tepnách a klíčových místech může mít katastrofální důsledky. Jedním z mnoha možných důvodů pro neprůjezdnost komunikace je vliv právě přírodních hazardů.

Během posledních let bývají omezení dopravní infrastruktury přírodními hazardy zviditelněny zejména během povodňových situací. Například rozsáhlé záplavy roce 2002 přerušily provoz na několika set úsecích silnic a poškodily 256 silničních objektů, na 30ti želežničních úsecí o celkové délce 282 km byl zastaven provoz a poškozeno nebo zničeno bylo 19 železničních mostů .

Právě predikce úseků komunikací, které by mohly být postiženy přírodními hazardy, kdy se v našich podmínkách jedná především o svahové pohyby, záplavy a extrémy počasí, by mohla pomoci zmírnit škody, které jsou na silnicích a železnicích napáchány. Z těchto důvodů vznikla myšlenka stanovení postupu, díky němuž by bylo možné identifikovat oblasti dopravní infrastruktury, které by mohly být v blízké době postiženy přírodnímy hazardy. Magisterská práce byla řešena v rámci projektu číslo: VG20102015057 s názvem „Kvantifikace rizika ohrožení dopravní infrastruktury České republiky přírodními hazardy“, který byl řešen na Katedře geoinformatiky a Centru dopravního výzkumu.