Analýza

Činnost úřadů ORP na úseku územního plánování

Území MSK tvoří 22 správních území obcí s rozšířenou působností a to Bílovec, Bohumín, Bruntál, Český Těšín, Frenštát pod Radhoštěm, Frýdek -Místek, Frýdlant nad Ostravicí, Havířov, Hlučín, Jablunkov, Karviná, Kopřivnice, Kravaře, Krnov, Nový Jičín, Odry, Opava, Orlová, Ostrava, Rýmařov, Třinec a Vítkov (viz příloha - Obce s rozšířenou působností v Moravskoslezském kraji v roce 2007). Na žádost obce pořizují obecní úřady ORP územně plánovací dokumentaci, tj. územní plán a regulační plán. Výkon státní správy na úseku územního plánování je na příslušných odborech zpravidla doplněn jinými správními činnostmi, zejména v oblasti památkové péče, regionálního rozvoje, stavebního řádu, životního prostředí atd. Ve větších městech plní odbory územního plánování zároveň funkci hlavního architekta města, v menších městech bývá jejich pracovní náplň spojena i s méně souvisejícími činnostmi jako je například administrativa pro obec či vnitřní kontrola.

Z informací a podkladů získaných z oddělení územního plánování, odboru územního plánování, stavebního řádu a památkové péče Krajského úřadu MSK jsou sestaveny tabulární výstupy (viz příloha - Přehled údajů obcí s rozšířenou působností na úseku územního plánování za rok 2005 a příloha - Přehled údajů obcí s rozšířenou působností na úseku územního plánování za první pololetí roku 2006), které souhrnně analyzují činnost odborů územního plánování úřadů ORP v MSK. Obsahují údaje, díky nimž lze snadno rozlišit rozdílnou úroveň těchto odborů z hlediska výkonu jejich činnosti. Mezi hlavní položky tvořící strukturu těchto tabulek patří počet pořizovatelů, počet kusů pořizované schválené a neschválené ÚPD včetně změn, počet kusů pořizovaných ÚPP, počet obcí, pro které příslušná ORP pořizuje ÚPD a počet obcí, které si ÚPD pořizují samy. Zbylé údaje o počtu obyvatel a počtu obcí ve správním obvodu ORP slouží k vytvoření představy o rozdílných nárocích na činnost odborů územního plánování ORP, respektive jejich pracovníků a k získání kompletních informací. Na základě dostupných údajů z tabulárních výstupů jsou pro názornost a lepší prezentaci výsledků rovněž zpracovány grafy. Jedná se však pouze o vizualizaci vybraných údajů.

Stav územně plánovací dokumentace ORP v MSK

Schválený územní plán obce mají všechny obce s rozšířenou působností Moravskoslezského kraje, také většina ostatních obcí v kraji má svůj územní plán nebo jej pořizuje (viz příloha - Stav územně plánovací dokumentace obcí v Moravskoslezském kraji v roce 2006). Větší sídla mají zpracovány pro své dílčí části i podrobnější regulační plány. Velký počet registračních listů, kterými se oznamuje Ústavu územního rozvoje pro potřeby centrální evidence ukončení etapy pořizování, svědčí o aktivní pořizovatelské činnosti v kraji. Pořizovány jsou zejména změny územně plánovací dokumentace. Úřady některých obcí, které nejsou obcemi s rozšířenou působností nebo pověřenými obcemi, pořizují pro svá území ÚPD i přesto, že jejich zaměstnanci nemají patřičné kvalifikační předpoklady, tedy zvláštní odbornou způsobilost. Důvodem je zpravidla přetížení pořizovatelů příslušného úřadu ORP, kteří nemohou vyhovět požadavkům obce na pořízení dokumentace v zákonem stanovené lhůtě.

Činnost oddělení územního plánování krajského úřadu MSK

Analýza stavu GIT na odborech územního plánování ORP

autor: Ondřej Kosík, vedoucí práce: Mgr. Zuzana Šťávová, © 2007 Ondřej Kosík