Analýza

Činnost úřadů ORP na úseku územního plánování

Činnost oddělení územního plánování krajského úřadu MSK

Analýza stavu GIT na odborech územního plánování ORP

Hardware

Analýza technického vybavení odborů územního plánování ORP zájmového území MSK v roce 2007 hodnotí stav hardwarové základny těchto odborů a poskytuje tak důležité informace o možnostech následné implementace GIS softwarů vedoucí k zefektivnění činností spojených s územním plánováním. Je zpracována na základě vyhodnocení prováděného dotazníkového šetření a jeho následného telefonického ověřování s důrazem na všechny složky technického vybavení mající podstatný vliv na podmínky pro kvalitní činnost pracovníků odborů územního plánování na úrovni ORP. Mezi tyto složky patří nejen zhodnocení stavu samotných počítačů a jejich konfigurace, ale také analýza vstupních a výstupních periferií a počítačových sítí.

Software

Softwary GIS jsou v dnešní době potřebnou a neodmyslitelnou složkou při práci mnoha lidí nejen v oblasti územního plánování. Nasazení technologie GIS vede k efektivnímu zkvalitnění chodu nejrůznějších institucí, firem, orgánů státní správy apod. Mezi přednosti těchto softwarů patří možnost získávání aktuálních a v potřebné rozlišovací přesnosti dostatečných informací pro kvalitní rozhodování v libovolném rozhodovacím procesu. Z pohledu územního plánování se jedná např. o vymezení zastavitelného a nezastavitelného území, vyhodnocení udržitelného rozvoje území apod.

Úloha GIS v procesu pořizování, archivace a následné práce s ÚAP

  • efektivní sběr a zpracování informací o území
  • sledované jevy ve formě geodat
  • možnost připojení atributů a jejich editace
  • nástroj pro provádění dílčích analýz
  • archivace dat v digitální podobě
  • získání komplexních informací pro důležitá rozhodování
  • vyhodnocení udržitelného rozvoje území
  • silných a slabých stránek území
  • příležitostí a hrozeb
  • vyhodnocení střetů v území
  • nezastupitelná role při vizualizaci dat
  • tvorba tiskových výstupů (např. výkresy limitů využití území, záměrů na provedení změn apod.)

Úloha digitálního zpracování ÚPD

  • zefektivnění práce zpracovatelů
  • digitální zpracování přináší nové pracovní postupy vytvářející podmínky pro logickou a správnou strukturu uspořádání dat (jevů)
  • umožnění následného racionálního provádění změn
  • vytváření podmínek pro začlenění dat do GISu obce, kraje, popř. většího regionu
  • umožnění v rámci GISu obce provádět velké množství analýz
  • přínos a zkvalitnění pro rozhodovací procesy v území
  • umožnění výměny informací a jejich pružného a racionálního zapracování do změn ÚPP/ÚPD
  • umožnění zjednodušení a zrychlení poskytování informací občanům a investorům
  • zjednodušení pořizování ÚPD obcí

Úloha GIS softwarů v procesu územního plánování je nezastupitelná, ale GIS územně analytické podklady ani územní plán nevymyslí. Může však mimo jiné efektivně sloužit jako nástroj pro pořizování a správu dat, provádění dílčích analýz a prezentaci výsledků (např. zobrazování výstupů pomocí mapových serverů apod.).

Data

Územně plánovací podklady jsou pořizovány na základě průzkumu území a údajů o území. Údaje o území jsou získávány od poskytovatelů, jimiž jsou orgány veřejné správy, nebo jimi zřízené právnické osoby a dále vlastníci dopravní a technické infrastruktury.

V následujícím výčtu poskytovatelů dat jsou subjekty působící jak na krajské, tak státní úrovni. Nejedná se však o úplný výčet těchto poskytovatelů.

Centrální subjekty

Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, Centrum dopravního výzkumu, ČEPRO, Český ekologický ústav, Česká energetická přenosná soustava, Česká geologická služba, Český hydrometerologický ústav, České přístavy, a.s., České radiokomunikace, a.s., Elektrárna Dětmarovice (ČEZ), Klub českých turistů, Ministerstvo zdravotnictví - Český inspektorát lázní a zřídel, Národní památkový ústav - ústřední pracoviště, Národní památkový ústav - státní příspěvková organizace (oddělení archeologické), Povodí Odry, a.s., Ředitelství silnic a dálnic ČR, Státní plavební správa, Telefónica O2 Czech Republic, a.s., Transgas, a.s., Úřad pro civilní letectví, Ústav pro hospodářskou úpravu lesů, Ústav zdravotnických informací a statistiky České republiky, Výzkumný ústav meliorací a ochrany půd, Výzkumný ústav Silva Taroucy pro krajinu a okrasné zahradnictví, Výzkumný ústav vodohospodářský, Zemědělská vodohospodářská správa

Lokální subjekty

Agentura ochrany přírody a krajina ČR (pobočka Ostrava), Agentura pro regionální rozvoj, a.s., Český hydrometeorologický ústav (pobočka Ostrava), Česká inspekce životního prostředí (pobočka Ostrava), Český rybářský svaz (pobočka Ostrava), Hasičský Záchranný Sbor Moravskoslezského kraje, Krajská hygienická stanice MSK se sídlem v Ostravě, Lesy ČR, oblastní správa vodních toků Frýdek-Místek, Letiště Ostrava, a.s., …

Personální rozbor

Lidský faktor je v činnosti odborů územního plánování velmi důležitý a neodmyslitelně k této činnosti patří. V předcházejících kapitolách byla zdůrazněna úloha uplatnění GIS softwarů v činnosti těchto odborů zvláště pak při správě ÚAP, avšak jednotliví pracovníci, kteří by se měli touto správou zabývat, nemají potřebné kvalifikační požadavky na výkon s touto činností spojený. Z údajů vyhodnocených z dotazníkového šetření vyplývá, že se na téměř třech čtvrtinách odborů územního plánování nenachází pracovník, který by měl potřebné vzdělání v oboru. Zbylá jedna třetina uvádí, že příslušní pracovníci ke správě ÚAP pověření prošli základním školením v oblasti GIS. Právě zde možná narážíme na problém proč se na jednotlivých pracovištích územního plánování ORP ještě s pořizováním ÚAP nezačalo. Poradenská a konzultační činnost je ze strany krajského úřadu rovněž mizivá, probíhá v nepravidelných intervalech a nedochází tak k soustavnému a ucelenému školení pracovníků, kteří s GIS softwary pracují. Dá se však očekávat, že s příchodem nové generace geoinformatiků dojde k personálním změnám na těchto postech.

autor: Ondřej Kosík, vedoucí práce: Mgr. Zuzana Šťávová, © 2007 Ondřej Kosík