ÚVOD

Přestože se u nás první animované mapy objevily relativně nedávno, ve světě můžeme první pokusy zaznamenat již v 60. letech minulého století. Prvně popsal tuto problematiku Norman Thrower, na kterého současná díla často navazují. Jedním z jeho pokračovatelů je i profesor Nebrazské univerzity v Omaze Michael P. Peterson, který základ svých prací napsal v 90. letech 20. století a jehož dílo jsem využil pro čerpání základních informací o animacích.
Roncarelli definoval v roce 1988 animace jako iluzi pohybu nebo změny, která je umožněna rychlým zobrazením série samostatných snímků podobně jako ve filmu. Animace se začaly rozšiřovat jako jedna z alternativ vizualizace map hlavně s rozvojem geografických informačních systémů. Jejich hlavní výhodou je názorné zobrazení daného problému resp. jeho průběhu a větší množství informací, jelikož samotnou mapu lze doplnit o grafy, tabulky či mluvené slovo. Společně s průběhem animace se pak mění i tabelární data či průběh grafů.
Tato bakalářská práce se zabývá možnostmi tvorby animací v produktech ESRI, nejen kvůli jejich rozšíření a množství uživatelů, ale také proto, že v současné době poskytují asi nejpropracovanější nástroj na jejich tvorbu v oblasti GIS. Přesto se jedná o relativní novinku a práce by měla poskytnou pohled na to, co a jak je možné v tomto softwaru vytvořit.