Závěr

Cílem diplomové práce bylo provedení analýzy znakových sad školních atlasů světa se zaměřením na percepci některých aspektů kartografických metod. Pro tento účel byly z knižního fondu katedry geoinformatiky vybrány školní atlasy pocházející z různých států Evropy.

První část diplomové práce se tedy zaměřila na porovnání zvolených atlasů. Jsou popsány nejčastěji se objevující kartografické vyjadřovací prostředky, okomentován je také obsah, struktura a nejčastěji zpracovávaná témata. Takto bylo postupně srovnáno jedenáct atlasů z jedenácti evropských zemí. Celkem však bylo pro účely této diplomové práce použito čtrnáct různých školních atlasů světa. Ačkoli používané kartografické prostředky i náměty map byly pestré, žádný z atlasů se výrazně neodlišoval od ostatních. Rozdíly bylo možné najít například ve struktuře atlasu, zejména řazení a dotaci jednotlivých kapitol, nebo v množství použitých kartografických metod.

Testování percepce bylo provedeno pomocí online dotazníku, který obsahoval celkem 24 otázek. Dotazníkové šetření se zaměřilo jak na hlavní cílovou skupinu uživatelů atlasů (žáky a učitele základních a středních škol), tak i na starší respondenty, kteří se v minulosti jistě s atlasy též setkávali. V otázkách byly použity ukázky z již zmíněných čtrnácti atlasových publikací.

Odpovědi získané dotazníkovým šetřením, celkem bylo pracováno s 441 odpověďmi, byly dále vyhodnoceny pomocí statistických metod, konkrétně byly použity míry variability pro nominální proměnné a pro analýzu kontingenčních tabulek Pearsonův chí-kvadrát test a jednoduchá korespondenční analýza. Všechny otázky byly opatřeny komentářem. Na základě výsledků pak byly vysloveny závěry o vnímání znakových sad. Prokázalo se, že znakové sady v evropských školních atlasech mohou být považovány za mezinárodně srozumitelné.

Z výsledků statistických analýz také vyplynulo, že kartografická gramotnost se s věkem a vzděláním zvyšuje. Pozitivní vliv na schopnost číst mapu má také používání kartografických produktů v rámci zájmových činností, jako je například orientační běh, turistika nebo geocaching.