Cíle práce

Cílem diplomové práce je zkoumání percepce, tedy vnímání, znakových sad používaných v různých školních atlasech světa uživatelů různého věku. Práce se snaží zjistit, zda jsou předkládané ukázky respondenty správně interpretovány a zda jsou schopni z nich získat požadované informace. Pro tento účel jsou vybrány školní atlasy světa pocházející z produkce různých států.

Nejdříve jsou porovnány vybrané školní atlasy světa. Jsou popsány nejčastěji se objevující kartografické vyjadřovací prostředky, jejich odlišnosti, dále je komentován obsah, struktura a témata, na která autoři kladou důraz vzhledem k místu vzniku díla.

Testování percepce je provedeno pomocí dotazníkového šetření distribuovaného mezi respondenty pomocí webového formuláře. Dotazník se zaměřuje jak na hlavní cílovou skupinu uživatelů atlasů (žáky a učitele základních a středních škol), tak na starší respondenty, neboť i ti se v minulosti se školními atlasy setkávali. Snahou bylo oslovit také zahraniční respondenty.

Odpovědi získané dotazníkovým šetřením jsou dále vyhodnoceny pomocí statistických metod a opatřeny komentářem. Na základě výsledků pak jsou vysloveny závěry o vnímání znakových sad. Nakonec je také diskutována otázka, zda může být mapový jazyk považován za mezinárodně srozumitelný.