Závěr

Přestože v Česku a v zahraničí existuje spousta literárních zdrojů o dopravě a dopravní situaci, zdrojů čistě o parkování je mnohem méně a prací týkajících se parkovací kapacity je opravdu poskrovnu. Stejný nedostatek informací je překvapivě i na úřadech v Olomouci, kde se parkováním intenzivně zabývají, nicméně postrádají jednotný zdroj o počtu a typu parkování ve městě. Z osobní zkušenosti je jasné, že parkovací situace v Olomouci není ideální. Parkovacích míst je málo a v některých oblastech města je situace téměř kritická. Řidiči parkují na nevhodných místech a vytváří tak nepříjemné dopravní situace. Není pochyb o tom, že město ví, kde se problematická místa nachází a kde by bylo potřeba parkovací kapacitu navýšit. Také není pochyb o tom, že se snaží celkovou dopravní situaci co nejlépe řešit a tato práce má za úkol poskytnout městským úřadům podklady pro co nejlepší řešení této situace.

Cílem diplomové práce bylo vytvořit ucelený náhled na statickou dopravu a vytvořit nebo zlepšit současný stav údajů o parkovacích místech ve městě Olomouci. Na začátku práce se sesbíraly informace a data o parkování z jednotlivých úřadů a podle nashromážděných údajů se následně provedlo mapování v terénu. Všechna data se poté zkompletovala do jednotné databáze parkovacích stání v Olomouci. Parkovací stání v Olomouci byla podrobena několika analýzám a bylo vyhodnoceno jejich prostorové rozmístění. V rámci analýz byly vytipovány zájmové oblasti, které byly podrobněji popsány a zanalyzovány ohledně poptávky a dostupnosti parkovacích míst. Například se jedná o lokality na sídlištích Nové sady a Povel, nebo také okolí parkovací zóny a hlavního nádraží v Olomouci.

Parkovací situace byla následně za pomoci GIS softwarů vizualizována v podobě analogových i digitálních map, společně s prohlížecí mapovou aplikací. Vytvořená data o parkovacích stáních v Olomouci pro rok 2016 tak byla poskytnuta v několika formátech za účelem toho, aby se data mohla dále využívat na co nejvíce pracovištích pro další práce a to jak práce akademické, tak i práce a plánování na městských úřadech. V závěru práce byla vytvořena mapa parkovacích zón, shrnující sesbírané poznatky o situaci statické dopravy v Olomouci.

Výsledky této práce může magistrát města využit v jejich studiích statické dopravy, mohou sloužit jako podklady pro plány nových parkovacích stání a také mohou značně dotvořit pohled na celkový rozšiřitelný rozvoj města. Tato práce upozorňuje na některé nedostatky a problémy ve statické dopravě města Olomouce. Návrhy a poznatky této práce může využít městská policie a technické služby pro opravu a lepší nastavení regulačních dopravních prvků nebo dopravního značení. Stejně tak se můžou poskytnutá data použít při tvorbě dalších analýz a studií dopravní obslužnosti města Olomouce. Autor této diplomové práce doufá a věří, že hodiny strávené při sběru a zpracování dat nebyly promarněny a že se jeho práce bude v dalších letech hojně využívat při plánování a rozvoji situace statické dopravy a dopravní obslužnosti v Olomouci.


autor práce David JARCOVJÁK, vedoucí práce prof. RNDr.Vít Voženílek, CSc.
Univerzita Palackého * Katedra Geoinformatiky * Olomouc 2016