Metody a postupy práce

Řešení hlavního cíle práce se skládá z několika dílčích kroků, které bylo potřeba provést k jejímu úplnému vyřešení. Po nastudování příslušné literatury byla zjištěna situace na úřadech města Olomouce zabývajících se parkováním v Olomouci. Bylo zjišťováno, jakými podklady o parkování a parkovací kapacitě tyto úřady disponují a jak by bylo možné tato data a informace obohatit a vytvořit z nich jednotný celek. Nejvíce podkladů poskytl Magistrát města Olomouce. Celkově byly získány tyto zdroje podkladových dat:

– digitální technická mapa Olomouce ve formátu DGN,
– technický pasport města TEPAOS ve formátu ESRI Shapefile,
– pasport dopravního značení města Olomouc ve formátu DGN,
– vrstva adresních bodů Olomouce s údaji o počtu obyvatel ze SLDB 2011 ve formátu ESRI Shapefile,
– vrstva ploch vlastnictví města ve formátu DGN,
– ČSN 73 6056 Odstavné a parkovací plochy silničních vozidel,
– studie a diplomové práce zabývající se statickou dopravou na lokalitách Povel, Nová ulice, Norská, Brněnská – I. P. Pavlova,
– prezentace Parkovací objekty v centru Olomouce od DHV CR z roku 2007,
– nařízení č. 10/2011 o placeném parkování v Olomouci,
– údaje o reservovaných placených místech v Olomouci,
– další lokální studie a informace.

Z poskytnutých studií se nedaly získat přesné a aktuální informace o parkovací kapacitě. Došlo se tedy k závěru, že bude potřeba zmapovat celé město a podkladová data poslouží pouze pro kontrolu a pro urychlení prací v terénu. V diskuzi s magistrátem a TS Olomouc byla domluvena metodika, mapované atributy a další podrobnosti k terénnímu mapování.

Mapování v terénu
Terénní mapování bylo prováděno v letních měsících roku 2014. V únoru a březnu 2016 byla provedena aktualizace nasbíraných dat. Byla mapována veškerá veřejná parkovací místa, včetně veřejných garáží a parkovacích domů. Data o parkovací kapacitě tedy odpovídají reálné situaci ve městě na začátku roku 2016. K mapování byla využita mobilní aplikace GIS Cloud (http://www.giscloud.com/), díky níž byl celý proces mapování značně urychlen, v porovnání například se zapisováním údajů do papírových formulářů nebo do mapy. Předem domluvené atributy byly zaznamenávány do mapovací aplikace za pomoci mobilního zařízení.

Zpracování dat
Naměřené údaje o parkovacích stáních byly z mobilního zařízení nahrány na server GIS Cloud, odkud byly staženy a následně zpracovány v softwaru ArcMap10.3 od společnosti ESRI a také v softwaru QGIS. Veškeré nasbírané atributy byly zaznamenány k bodům s GPS souřadnicemi. Tyto body bylo potřeba nejprve zkontrolovat, zda se neliší od reálné situace v terénu. Z důvodu zvýšené nepřesnosti GPS ve městě byly často zjištěny velmi nepřesně záznamy, které bylo potřeba umístit k odpovídající lokalitě. Tato kontrola a úprava nasbíraných dat probíhala bezprostředně po mapování v terénu. Dalším krokem zpracování dat bylo překreslení bodových znaků na znaky liniové, popřípadě plošné. Tento krok zpracování byl prováděn v kombinaci s digitální technickou mapou Olomouce a leteckými snímky. Následně byla provedena kontrola naměřených dat s dalšími poskytnutými podklady, jako například s vrstvou dopravního značení a vrstvou vlastnictví města. V některých případech bylo potřeba využít snímků z Google Street View, popřípadě bylo potřeba danou situaci zkontrolovat znovu v terénu. Finální data byla uložena ve formátu ESRI Shapefile a také byla uložena do osobní ESRI databáze. Podrobné informace o mapování a zpracování dat je popsáno v kapitole 4 – Vlastní řešení.

Návrh znakového klíče a vizualizace dat
Poté, co byly všechny údaje z terénu zpracovány a zkompletovány, bylo nutné navrhnout vizualizaci dat a odpovídající znakový klíč. Pro co největší podrobnost bylo rozhodnuto, že výsledné mapy budou vyhotoveny v měřítku 1 : 1 000 a budou vytisknuty na formát A2. Z důvodů rozsahu zpracovaných dat byly vytisknuty pouze tři vybrané lokality. Znakový klíč byl navržen k co nejlepšímu znázornění různých typů a počtů parkovacích míst. Jednotlivé liniové a bodové znaky byly navrženy v open-source grafickém editoru Inkscape a veškeré výstupy byly tvořeny v softwaru ArcMap. V tomto softwaru byla také provedena generalizace vizualizovaných údajů, byly tedy vytvořeny další mapové výstupy v měřítkách 1 : 5 000, 1 : 10 000 a 1 : 25 000.

Mapová aplikace
Z důvodu velkého množství dat a jejich podrobných informací, bylovhodné vytvořit mapovou aplikaci. Aplikace byla tvořena za účelem jednoduchého prohlížení dat o parkovacích stáních v Olomouci. Byla navržena tak, aby byla intuitivní a mohl ji ovládat kterýkoli úředník i bez větších znalostí nebo zkušeností s GIS. Aplikace byla vytvořena za pomoci open-source knihovny Leaflet a jejích dostupných modulů. Data o parkování jsou v aplikaci uložena ve formátu GeoJSON. Analýzy a vyhodnocení prostorového rozmístění parkovacích míst Posledním krokem diplomové práce bylo vyhodnotit prostorové rozmístění parkovacích míst ve městě. Toho bylo docíleno podrobným prostudováním nasbíraných dat a provedením několika analýz nad vytvořenými daty. Analýzy byly provedeny v softwaru ArcMap. Na parkovací kapacitu bylo nahlíženo jak globálně pro celé město, nebo městské části, tak i lokálně v zajímavých a problémových lokalitách. Takové lokality jsou například sídliště, centrum města a místa s vysokou koncentrací obyvatel a vozidel. Toto vyhodnocení je podrobně popsáno v kapitole 5 analýzy a výsledky. Zároveň bylo vytvořeno několik analytických map, které sepsané informace o prostorovém rozmístění parkovacích míst a sledovaných jevů prostorově doplňují a vizualizují. Na závěr práce byla kartografickou syntézou vytvořena mapa parkovacích zón, která shrnuje poznatky z terénního mapování a shromážděných informací o parkovací situaci ve městě.


autor práce David JARCOVJÁK, vedoucí práce prof. RNDr.Vít Voženílek, CSc.
Univerzita Palackého * Katedra Geoinformatiky * Olomouc 2016