Metody

Hodnocení vlivu preferencí uživatelů a vybraných doporučení k písmu a popisu v mapách

Preference uživatelů byly zjišťovány formou online dotazníku prostřednictvím služby JotForm. Uživatelé volili z několika připravených mapových ukázek vždy tu, která odpovídala jejich preferencím. JotForm nabízí široké množství rozšiřujících widgetů a jako jediný z prozkoumaných dotazníků umožňuje, díky widgetu Image Picker, nastavení přesné velikosti obrázku v dotazníku (v neplacené verzi), což je vhodné právě při obrázcích větších velikostí. Nevýhodou Image Pickeru je nutnost vkládat obrázky do dotazníku pomocí adresy URL. Použité mapy v dotazníku byly ve velikosti 700×400 px. Byl použitý také widget Hidden Box, který automaticky zjišťuje rozlišení obrazovky uživatele. Díky identifikátoru zadanému v dotazníku bylo možné spojit konkrétního uživatele v následujícím eye-tracking (ET) testování. Výsledky dotazníku sloužily jako podklad pro navrhovaný ET experiment.

Metoda eye-tracking se řadí k moderním metodám kognitivní kartografie, nezávislé na názoru respondenta, jehož pohyb očí je bezkontaktně zaznamenáván. Na Katedře geoinformatiky Univerzity Palackého v Olomouci je metoda používána od roku 2011. V této diplomové práci byla metoda použita pro srovnání map odpovídajících preferencím uživatelů a map vytvořených tak, aby odpovídaly vybraným doporučením k písmu a popisu v mapách. Participanti používali podložku pod bradu (Chin Rest), aby nedocházelo ke ztrátě dat v případě použití malého písma, kdy mají respondenti tendenci přibližovat hlavu k monitoru. Použití podložky zajišťovalo zachování konstantní vzdálenosti očí respondenta od monitoru. Vzdálenost odpovídala 60,5 cm.

Účastnice experimentu při testování Účastnice experimentu při testování
Postup práce Postup práce