VÝVOJ ČESKO-SLOVENSKÝCH ŠKOLNÍCH ATLASŮ, ANALÝZA JEJICH OBSAHU
A PRÁCE S NIMI

Soubory ke stažení

Cíle práce

Cílem bakalářské práce je zhodnotit vývoj česko-slovenských školních zeměpisných atlasů od roku 1922 do současnosti. Takových atlasů bylo vydáno mnoho a analýza všech by zabrala obrovské množství času a svým rozměrem by přesáhla limity bakalářské práce. Z toho důvodu bude vybráno pouze 7 atlasů vydaných průběžně od roku 1922 do současnosti a na základě těchto 7 atlasů bude hodnocen vývoj česko-slovenských školních zeměpisných atlasů.
V teoretické části bude nejprve sestavena tabulka obsahující přehled všech školních atlasů vydaných od roku 1922 poskytující ucelený přehled všech atlasů. Tato tabulka bude sestavena především na základě Souborného katalogu ČR poskytnutého Národní knihovnou ČR. Následně budou vybrané atlasy hodnoceny z hlediska obsahu, struktury, kartografických vyjadřovacích metod, kartografických zobrazení a měřítek. Některé starší atlasy neobsahují informace o použitých kartografických zobrazení. Z toho důvodu bude použit software detectproject od Doc. Ing. Tomáše Bayera, Ph.D. k určení kartografických zobrazení.
V praktické části budou sestaveny dva eye-tracking experimenty. První experiment bude sestaven pro E-T laboratoř a druhý pro E-T brýle k získání subjektivního ohodnocení uživatelů. Cílem těchto experimentů bude porovnat, jak atlasy vnímají studenti geoinformatiky, u nichž lze předpokládat hlubší kartografickou znalost, oproti studentům základních a středních škol bez zvláštního zájmu o kartografii. Respondenti budou vystaveni jednoduchým úlohám, budou si prohlížet vybrané mapy v tzv. „Free -viewing“ části a budou dotázáni na jejich subjektivní ohodnocení atlasů. Eye-tracking testování se zúčastní nejméně 40 účastníků, přičemž polovina bude „kartografů“ a druhá polovina „nekartografů“. Výsledkem práce bude zhodnocení vývoje česko-slovenských školních zeměpisných atlasů na základě zvolených parametrů a vyhodnocení rychlosti a správnosti odpovědí mezi dvěma skupinami respondentů.



obrazek

Schéma postupu práce

obrazek
Olomouc 2019 | Martin ROKYTA | Katedra geoinformatiky