Animované mapy městské hromadné dopravy města Přerova

Úvod

Stránky k baklářské práci Animované mapy městské hromadné dopravy Přerova.
Vedoucí práce:Prof. RNDr. Vít Voženílek, CSc.Oponent:Ing. Zdena Dobešová
Autor:Filip JungRok odevzdání:2008

Abstrakt. Cílem této práce je vytvoření webové aplikace umožňující interaktivně vizualizovat městskou hromadnou dopravu v Přerově. Doprava obecně je bezpochyby časově proměnný, prostorově založený jev a jeho znázornění na papírových mapách nebo pomocí klasických prostředků vyjadřuje jeho dynamiku pomocí určitých metod. Ty jsou limitovány hlavně omezeným znázorněním změny jevu v čase. Animace nám nabízí nové možnosti, které tato omezení nemají.
Klíčová slova: animace, SVG, městská doprava.

Abstract. ANIMATED MAPS OF MUNICIPAL TRANSPORT OF PŘEROV CITY. The aim of this thesis is creation of a web application capable of interactive visualization of municipal transport of Přerov city. Transportation, in general, is a time variable spatially based phenomenon and its visualization on paper maps or by the help of classical means is done by specific methods. These are limited mainly by a restricted visualization of a phenomenon change in time. Animation offers us new possibilities, which do not has such limitations.
Keywords: animation, SVG, municipal transport.

Textová část

Metody a postup zpracování

Pro vývoj a běh aplikace byly použity internetové technologie, při jejichž volbě bylo třeba zohlednit požadavky na aplikaci. Po předchozích zkušenostech a četných referencích o webových aplikacích obsahujících mapy bylo v podstatě několik možností. První byla využít mapový server pro uložení podkladových dat a vytvořit nadstavbu, která by zajišťovala zobrazování animací. Toto řešení nebylo shledáno jako vhodné z důvodu složitého zakomponování animací do mapy. Další možností bylo vytvořit aplikaci vlastní, která by byla vhodná pro zobrazení animací a podkladových dat. Tady se opět nabízelo více řešení. Jako nejvhodnější bylo zhodnoceno použití technologie Flash od firmy Adobe, a nebo využití standardizované formy jazyka XML (eXtensible Markup Language), konkrétně SVG (Scalable Vector Graphics) ve spojení s technologií SMIL (Synchronized Multimedia Integration Language) a programovacím jazykem JavaScript.

Konečná volba padla na otevřenější variantu, tedy na SVG definované jako standard institucí World Wide Web Consortium. V kapitole diskuze jsou zhodnoceny výhody a nevýhody jednotlivých metod.

Nejprve tedy proběhlo nastudování potřebné literatury, jak už kartografické tak i zaměřené na použité technologie. Současně byly zkoumány stávající kartografické aplikace využívající animace. Ze získaných poznatků potom začala vznikat aplikace. Vývoj se skládal z několika kroků:
1. zpracování podkladových dat poskytnutých z Magistrátu města Přerova a jejich úprava pro potřeby aplikace pomocí programu ArcGIS 9.2,
2. tvorba struktury databáze MySQL a její naplnění daty,
3. tvorba webového prostředí pro přístup k aplikaci,
4. programování funkcí aplikace ve skriptovacím jazyce PHP, pro psaní kódu byl použity programy Notepad++ v4.8.5 a PSPad v4.5.2,
5. testování a optimalizace aplikace.


XHTML & CSS valid; © 2008 Filip JUNG