Lidé měli už od dávných dob potřebu vyrábět modely různých objektů, ať už z důvodu nutnosti nebo jako zálibu. S postupem času se metody modelování různě vyvíjely. První 3D modely vytvořené pomocí počítače pochází už z počátku 20. století hlavně díky rozmachu filmového průmyslu. Pro modelování 3D objektů či jevů v GIS (geografický informační systém) je nutná 3D informace, protože klasická 2D už byla nedostačující. Použití třetího rozměru v informačních technologiích se dosáhlo lepších výsledků a většího pochopení přírodních jevů. Aktuální téma objemové modelování (použití voxelů), je tedy následek této nutnosti pro lepší zobrazení informací. Díky tomuto přístupu lze dané vymodelované objekty lépe zkoumat a porozumět jejich vnitřní struktuře, která v klasickém 3D modelování chyběla. Možnost vyplnění modelů hmotou a více atributy se velmi rozšířila do mnoha oblastí. Velkou část zaujímá medicína, kde se takto vytvořené modely používají pro zobrazení magnetické rezonance, plánování operací aj. Dále je tento přístup velmi rozšířen v herním průmyslu, kde autoři her mohou vytvářet celé imaginární světy s funkčními fyzikálními zákony.
Tato práce se však zabývá možnostmi modelování v geologii, kde je objemové modelování také velmi rozšířeno. Právě v této oblasti je velmi výhodné použití daného přístupu, díky možnostem zobrazení litologie, stratigrafie aj. Pokud je potřeba zjistit jak vypadá určitý povrch (typ horniny, celé podloží atd.) je právě využití voxelů pravděpodobně tou nejlepší volbou. Možnosti tvorby 3D modelů ve zvolených programech Voxler 3 a RockWorks 15 včetně jejich srovnání je tedy hlavním smyslem této bakalářské práce.
autor: Tomáš DROTTNER | vedoucí práce: RNDr. Jana Svobodová, Ph.D. |
©2013 Tomáš Drottner | Designed by: Tomáš Drottner