Cílem bakalářské práce je prozkoumat možnosti využití a nasazení GIS/GIT v gamifikaci, konkrétně hrách či sociálních sítích založených na lokalizaci polohy na příkladech jako je Geocaching, PokemonGO, Heya, PokerMapper, Foursquare apod. navrhnout koncept vlastní herní aplikace s podporou prostoru cílené na zájemce/uchazeče o studium geoinformatiky. Hlavním cílem je prototyp gamifikační aplikace pro vhodné zařízení (smartphone, tablet) kombinující prostorová data/mapové podklady a gamifikaci atraktivní formou - popularizace oboru geoinformatiky. Nedílnou součástí praktické části je volba vhodného nástroje pro vývoj (Whereigo, Android Studio, Cordova).
Teoretická část je zaměřena na využití technologií z GIS/GIT (GPS senzor, kompas, gyroskop, fotoaparát, apod.), možnosti určení polohy (hashtag, typy geolokace) a mapové aspekty (mapové podklady, tematické vrstvy, 2D vs 3D projekce, mapová symbologie apod).
Při tvorbě bakalářské práce byly vyzkoušeny dvě metody vývoje aplikace (nativní a hybridní). Po zvolení metod následoval výběr vývojového nástroje. Mezi kritéria pařila jednoduchost, možnosti vývoje, otevřenost dat, dobrá dokumentace, popularita a návody či tutoriály. Mezi testované platformy patří 3D Unity, Apache Cordova s nadstavbou EvoThings, Android Studio, Visual Studio a Appmakr. Za nejvhodnější řešení byla určena platforma Android Studio, především díky své rozšířené komunitě a kvalitně zpracované dokumentaci.
Android Studio je platforma neboli vývojové prostředí založené na IntelliJ IDEA sloužící ke vzniku nativních aplikací pro operační systém Android. Za vznikem stojí firma Google a od června 2013 je zdarma k dispozici pro uživatele na platformách Windows, Mac OS X a Linux. Pro bakalářskou práci posloužila jako hlavní vývojová platforma a díky této platformě vznikla aplikace PoznejUP. Použita byla verze 3.5.3.
Apache Cordova je technologie, která umožňuje vytvářet mobilní aplikace pro všechny běžně používané platformy – iOS, Android a Windows Phone, vzniklé aplikace jsou tzv. multiplatformní. Technologie využívá HTML kód, díky čemuž je vytvořená aplikace nezávislá na operačním systému. Využívá se pro tvorbu jednodušších aplikací. Pro bakalářskou práci byla platforma použita při pokusu o tvorbu hybrní aplikace. Použita byla verze 8.1.0.
Teoretická část
Praktická část
Hlavním cílem bakalářské práce byl návrh prostorové aplikace na principu gamifikace pro uchazeče Katedry geoinformatiky. Výsledkem je mobilní mapová aplikace pro operační systém Android kombinující prostorová data a mapové funkce spolu s vytvořeným gamifikačním vzdělávacím kvízem. Aplikace nese název PoznejUP a je zaměřena na uchazeče o studium Univerzity Palackého v Olomouci. Doplněna byla bonusová kategorie kvízu i prostorových dat pro Katedru geoinformatiky, sloužící pro její popularizaci. Práce je možná ke stažení na stránkách obchodu Google Play.
Samotné práci předcházela rešerše možností využití a nasazení GIS/GIT technologií v gamifikaci. Jednalo se o rešerši technologií jakou je (GPS senzor, kompas, gyroskop, fotoaparát, displej, akcelometr a další), možností určení polohy (hashtag, typy geolokace, Wi-Fi a další). Dalším důležitým krokem bylo provést rešerši gamifikačních aplikací či sociálních sítí založených na lokalizaci polohy, na kterých proběhlo zkoumání mapových aspektů (mapové podklady, tematické vrstvy, 2D vs. 3D projekce, mapová symbologie apod.). Příkladem zkoumaných aplikací použitých v bakalářské práci byly Geocaching, PokemonGO, Ingress, Foursquare, Werigo, WhereYouGo, Manguss a Munzee. Následovalo definování pojmů jako gamifikace a GIS/GIT technologie či emulátor. Posledním krokem teoretické části byly přístupy a možnosti vývoje mobilních herních aplikací (nativní, progresivní, hybridní a responzivní) od kterých se odvíjel samotný postup vývoje aplikace.
Praktickou částí a zároveň i hlavním cílem byl prototyp gamifikační aplikace pro vhodné zařízení (smartphone, tablet) kombinující prostorová data/mapové podklady s využitím gamifikace atraktivní formou za účelem popularizace oboru geoinformatiky. Výsledkem je aplikace postavena na operačním systému Android. Nedílnou součástí praktické části byla volba vhodného vývojového nástroje (Android Studio) a následný celkový vývoj této mobilní herní aplikace.
Druhým krokem praktické části byla tvorba kvízu, který obsahuje celkem 90 otázek (devět kategorií) a 360 možných odpovědí. Data pro otázky byla získávána z konzultací s vedoucím práce dále konzultací s oddělením komunikace UP a získáváním informací z webových stránek UP či brožury KudyKam.
The main goal of this bachelor's thesis was to design a spatial application based on the principle of gamification for applicants of the Department of Geoinformatics. The result is a mobile map application for the Android operating system combining spatial data and map functions together with a creation of a gamification educational quiz. The application is called PoznejUP and is aimed at applicants for studies at Palacký University in Olomouc, together with a bonus category of quiz and spatial data of the Department of Geoinformatics, used for its popularization. The application can be downloaded from Google Play Store.
The work itself was preceded by a search of the possibilities of using and deploying GIS / GIT technologies in gamification. It was a research of technologies such as (GPS sensor, compass, gyroscope, camera, display, accelerometer and more), the possibility of determining the position (hashtag, types of geolocation, Wi-Fi and more). Another important step was to search for gamification applications or social networks based on localization, on these applications map aspects were examined (map materials, thematic layers, 2D vs. 3D projections, map symbology, etc.). Examples of researched applications used in the bachelor's thesis were Geocaching, PokemonGO, Ingress, Foursquare. Werigo, WhereYouGo, Manguss and Munzee. This was followed by the definition of terms such as gamification and GIS / GIT technology or emulator. The last step of the theoretical part was the approaches and possibilities of development of mobile game applications (native, progressive, hybrid and responsive) from which the very process of application development was derived.
The practical part and also the main goal was a prototype gamification application for a suitable device (smartphone, tablet) combining spatial data / map data and gamification in an attractive form in order to popularize the field of geoinformatics. The result is an application built on the Android operating system. An integral part of the practical part was the choice of a suitable development tool (Android Studio) and the subsequent overall development of this mobile game application.
The second step of the practical part was the creation of a quiz, which contains a total of 90 questions (9 categories) and 360 possible answers. Data for questions were obtained from consultations with the supervisor, further consultations with the UP communication department and obtaining information from the UP website or the KudyKam brochure.