Soutěž
Pro každou lekci projektu EXPLOZE je na tomto m�stě připraven jeden soutěžn� �kol. Když spln�te všechny, můžete se z�častnit soutěže o ceny, kter� věnovalo kartografick� vydavatelstv� SHOCart.
Za splněn� každ�ho �kolu můžete dostat maxim�lně 10 bodů. Při rovnosti bodů z jednotliv�ch lekc� bude rozhodovat zisk bodů z bonusov�ho �kolu. Uz�věrka odevzd�n� všech �kolů je 10. června 2009.
Kategorie jsou dvě – jednotlivci a skupiny. Jednotlivcem se rozum� jeden student nebo studentka. Skupinu může tvořit cel� tř�da, parta kamar�dů nebo pouze p�r. Počet členů skupiny nen� omezen. Soutěž�c�m, a to i v př�padě všech členů skupin, se sm� st�t pouze studenti středn� školy v kraji Vysočina.
Jednotliv� vypracovan� �koly odevzd�vejte v digit�ln� podobě (nejl�pe jako dokument PDF) na emailovou adresu al.vondrakova@volny.cz a do předmětu zpr�vy napište SOUTĚŽ VYSOČINA. Pokud chcete pos�lat vypracovan� �koly poštou, pak je pošlete na kontaktn� adresu: Bc. Alena Vondr�kov�, Katedra geoinformatiky, Univerzita Palack�ho v Olomouci, Tř�da Svobody 26, 771 46 Olomouc.
Lekce č. 1
Krajem Vysočina prot�k� spousta vodn�ch toků. Kter� z nich ale protk�v� Vysočinu nejv�ce? Napište, kolik měř� ta č�st vodn�ho toku, kter� prot�k� krajem Vysočina a je ze všech potoků a řek nejdelš�. K odpovědi připište i způsob, jak�m jste d�lku stanovovali, o jak� vodn� tok se jedn� a př�padně můžete doplnit odpověď i mapkou.
Lekce č. 2
Vypište alespoň 10 obc� na �zem� kraje Vysočina, jejichž n�zev zněl v minulosti jinak než dnes. Ke každ�mu �daji napište, odkud jste ho zjistili (např. z arch�vn� mapy z roku 1800, z internetov�ch str�nek obce, atd.)
Lekce č. 3
Každ� den po dobu 10 dn� zaznamen�vejte teplotu ve stejnou hodinu. K tomu připište, jak� je počas� – slunečno, mlha, sr�žky, apod. Ze z�skan�ch dat potom udělejte graf v�voje teploty a okomentujte jej. Vyfoťte svou „měř�c� stanici“ a přidejte fotku k vaš� vypracovan� zpr�vě.
Lekce č. 4
Napište seznam 10 rizik ze socioekonomick� sf�ry a 10 rizik z fyzickogeografick� sf�ry, kter� se mohou vyskytovat ve vašem kraji. Napište, kter� riziko považujete za největš� a jak by se dalo jeho rizikovosti br�nit. Text mus� m�t d�lku maxim�lně 1000 znaků.
Lekce č. 5
Udělejte vlastn� ortofotomapu. Na internetu najděte leteck� sn�mek Vaš� školy. Najděte 5 nejbližš�ch sportovišť nebo m�st, kde se d� aktivně odpoč�vat (hřiště, park, koupaliště, apod.). Do sn�mku zaznačte, kudy se k jednotliv�m m�stům ze školy dostanete. Pro každ� m�sto použijte jinou barvu a do zpr�vy napište, č�m je dan� m�sto zaj�mav�.
Lekce č. 6
Udělejte si v�let do př�rody a najděte tam alespoň 10 různ�ch stromů nebo jin�ch rostlin. Vyfoťte je nebo namalujte obr�zek a připište, jak� m� rostlina cel� jm�no. Pozn�te např�klad listnat� stromy i bez list�?
Lekce č. 7
Najděte 10 nejbližš�ch s�del, kter� se nach�z� v bl�zkosti m�sta Vaš� školy. Seřaďte je podle počtu obyvatel. Ke každ�mu zjištěn�mu �daji přitom napište, ke kter�mu datu byl zjištěn.
Lekce č. 8
Vaš�m �kolem je naj�t r�kosn�čkovi nov� domov. Najděte takov� rybn�k, jez�rko nebo potok, kde by se mu l�bilo. Napište, jak daleko by měl od V�mi vybran�ho m�sta do lesa, na louku a do nejbližš�ho obchodu. Všechna tato m�sta zakreslete do mapy.
Lekce č. 9
Zamyslete se nad t�m, k čemu všemu může b�t geoinformatika užitečn�. A jelikož to jsou anal�zy, co je na geoinformatice to nejzaj�mavějš�, navrhněte seznam 10 anal�z, pro kter� si mysl�te, že se využ�v� geografick�ch informačn�ch syst�mů.
Bonusov� �kol
Napište kr�tk� text, proč je potřeba pozn�vat vlastn� kraj. Forma – zda to bude esej, zamyšlen�, poh�dka, fejeton... nebo cokoliv jin�ho – z�lež� jen a jen na v�s. Maxim�ln� d�lka je však 2000 znaků.
V př�padě dotazů pište na al.vondrakova@volny.cz