Při zadávání diplomové práce bylo úmyslem a jedním z cílů navrhnout analýzu svozových tras nádob na domovní odpad P110 a zhodnotit stávající stav svozových tras svozů odpadů na území statutárního města Frýdku-Místku. Důvodem vytvoření analýzy svozových tras bylo minimalizovat délky tras v oblasti svozu a tím i snížit náklady na svoz domovního odpadu z daného množství nádob typu P110.
Svozovou trasou rozumíme trasu potřebnou k svozu daného množství nádob na domovní odpady (v tomto případě nádob P110) v daný den a oblasti. Oblast pro kterou byla analýza svozových tras vytvořena bylo vybráno katastrální území Skalice. Důvod proč nebyla analýza svozových tras vytvořena pro celé území statutárního města Frýdku-Místku byl ten, že nebyly dostupná potřebná data (silniční značení) pro vytvoření této analýzy. Z toho důvodu byl vybrán ucelený územní celek katastrálního území Skalice. V oblasti Skalice je svoz odpadů 1x týdně a to vždy v pátek. Společnost Frýdecká skládka, a.s. používá pro svoz nádob typu P110 tyto druhy svozové techniky s odpovídajícím objemem:
· RENAULT PRESS 19 (19 m3) - cca 163 nádob P110
· LIAZ PRESS 14 (14 m3) - cca 120 nádob P110
· LIAZ PRESS 13 (13 m3) - cca 112 nádob P110
Pro svoz danou technikou je množství nádob P110 velmi relativní. Závisí na kapacitním využití nádob a druhovém složení domovního odpadu. Na kapacitní využití nádob se může např. projevit vliv volných pracovních dní. U druhového složení odpadu má hlavní vliv jeho stlačitelnost. K vytvoření samotné analýzy svozových tras byl použit software ArcView 3.x s nadstavbovou extenzí Network Analyst. V analýze byla použita jako vstupní data bodová vrstva nádob P110, přičemž jejich množství na území Skalice je celkem 423 kusů a dále liniová vrstva silniční sítě upravená do požadované podoby (viz kapitola Data). Pro vytvoření analýzy svozových tras byla použita metoda optimální okružní cesty (Find Best Route).
V navržených svozových trasách pro oba typy svozové techniky není vždy počítáno s jejich maximální kapacitou. Je tedy možné využít kombinací jednotlivých svozových aut. Pro komplexní svoz nádob P110 na území Skalice je možné navrhnout kombinaci 3 svozových tras tak, že 2 svozy budou provedeny technikou RENAULT PRESS 19 a 1 svoz LIAZ PRESS 14. Tím by byly téměř maximálně vytíženy kapacity svozových technik při všech 3 svozech. Dle provozních nákladů je však zapotřebí zhodnotit, zda-li by bylo výhodné vyslat na poslední svoz svozovou techniku s nižší kapacitou.
Nasazením svozové techniky umožňující svoz maximálního množství domovního odpadu, resp. počtu nádob P110 se dosahuje snížení nákladů vzhledem k ujetým kilometrům. Porovnáním celkových hodnot najetých kilometrů svozových tras dvěma typy svozové techniky je možné zjistit, že při nasazení vozidla se zvýšenou kapacitou RENAULT PRESS 19 ujede oproti vozidlu se sníženou kapacitou LIAZ PRESS 14 cca o 22,5 km méně. Otázkou však zůstává, zda-li při výpočtu celkových nákladů na svoz domovního odpadu na území Skalice je tím nejdůležitějším parametrem celkově ujeté kilometry při samotných svozech. Může se totiž stát, že použitím svozové techniky s nižší kapacitou při svozech bude sice ujeto o 22,5 km více, ale přesto budou výsledné náklady nižší.