Úvod
Analýzy viditelnosti jsou jednou ze základnách geoinformačních analýz. Jejich užitečnost spočívá v identifikací míst, která jsou viditelná z určitého bodu. Používají se v případech, kdy je potřeba určit lokality, které jsou v přímém viditelném dosahu nebo naopak tehdy, když se vybírá nová, nejlepší pozice, ze které je dostupná největší či zájmová oblast. Pokud je ale potřeba provést analýzu viditelnosti v rámci nějaké trasy, nebo naopak nejvhodnější trasu určit, je nutné se k celé problematice postavit odlišným způsobem.
Analýzy viditelnosti mají dnes využití v oblastech stavebnictví či telekomunikací. Jedná většinou o vytipování vhodných míst pro rozhlednu nebo vysílač a s tím spojené určení oblastí, které jsou viditelné, nebo jsou v dosahu vysílače. Méně častou analýzou je určení viditelnosti z trasy. Ve vojenství se tato analýza používá již dlouhou dobu při plánování přesunů vojsk. S rozvojem geografických informačních systémů se ale objevují další oblasti, kde najdou uplatnění analýzy viditelnosti z tras.
Jednou z nich může být cestovní ruch. Z mapy nyní nelze jednoduše zjistit, co všechno je a není vidět. Hezký výhled je přitom častým cílem výletů a pochodů. V této oblasti jistě nemají analýzy viditelnosti svůj potenciál využitý.
Ambicí této magisterské práce je odhalení nových možností využití analýz viditelnosti, který by se daly použít k rozvoji například cestovního ruchu, ale i jiných oblastech lidské činnosti.