Výsledky hodnocení
Obsahové odlišnosti atlasů, převládající témata
   
Chceme-li se zabývat prvky, kterými se od sebe jednotlivé atlasy odlišují, pak pomineme-li zřejmé odlišnosti ve formátech atlasů, druhu vazby, počtu stran, jazycích …, bude se naše pozornost upínat především k rozdílnostem obsahovým, a to zejména k zastoupení charakteristik témat podnebí a vodstva.
    Charakteristikám podnebí jako celku, je ve všech studovaných atlasech věnován mnohem větší prostor než charakteristikám vodstva. Vodstvo je zastoupeno především charakteristikami úmoří, salinity, mořských proudů. V atlasech POL [2], [3] jsou pro území státu zobrazeny mapy vod podzemních, minerálních a termálních. Mapy jsou v obou atlasech shodné, v předchozím textu nebyly hodnoceny.
    Mořské proudy jsou s výjimkou atlasů státu zobrazeny ve všech atlasech světa. Zde je ovšem nutné poznamenat, že jako samostatnou tematikou se jimi zabývá pouze GBR [2], v ostatních atlasech jsou mořské proudy zobrazeny pouze v mapách zpracovávajících jiná témata fyzické geografie.
Tematika úmoří je zpracována v osmi atlasech, tematika salinity dokonce jen v sedmi ze studovaných atlasů.
    Charakteristiky podnebí jsou v jednotlivých atlasech zastoupeny především těmito tématy (v závorce je uveden počet atlasů obsahujících příslušné téma): teplotní charakteristiky (29), srážkové charakteristiky (33), tlakové charakteristiky (18), klimatické oblasti (34).
    Z teplotních charakteristik jsou pro území světa, Evropy i státu nejčastěji zobrazovány mapy průměrných lednových a červencových teplot vzduchu. Počty atlasů s mapami tohoto tématu jsou pro jednotlivá území následující: území světa – 17 atlasů, území Evropy 16 atlasů, území státu 14 atlasů.
    Téma průměrný roční úhrn srážek na území světa, Evropy a státu je nejčastěji zobrazovaným tématem srážkových charakteristik. Počty atlasů s mapami této tematiky jsou pro jednotlivá území následující: svět – 26 atlasů, Evropa – 18 atlasů, stát – 15 atlasů.
    Z dvaceti atlasů obsahujících tlakové charakteristiky jich devatenáct zobrazuje mapy lednových a červencových hodnot tlaku vzduchu pro území celého světa, atlas GBR [2] tuto charakteristiku zpracovává pouze pro území Evropy.
    Mapy klimatických oblastí pro území světa jsou zobrazeny v 31 atlasech, pro území Evropy ve čtyřech atlasech, pro území státu v devíti atlasech. Čtyři atlasy obsahují mapy klimatických oblastí jak světa, tak státu – AUT [2], CAR [1], HRV [2], ZAF [1]. Atlas AUT [4] obsahuje mapy klimatických oblastí pro svět, Evropu i stát.
Převládající metody znázornění
   
Nejčastěji používaným způsobem vizualizace teplotních, srážkových, tlakových charakteristik a charakteristik salinity mořské vody je izoliniová mapa.
Hlavním vyjadřovacím prostředkem je barva, užívány jsou především vícetónové barevné stupnice.
    Jednotlivé metody znázornění daných charakteristik jsou následující: metoda dasymetrická (mapy charakteristik teplotních, např. HUN [3], srážkových, např. TUR [1]), metoda barevných vrstev (mapy charakteristik tlakových, např. CHE [1], teplotních, např. POL [1], srážkových, např. ITA [1], salinity, např. CZE [2]). Areálovou metodou jsou znázorněny charakteristiky klimatických oblastí a úmoří oceánů, hlavním vyjadřovacím prostředkem je barva, např. ZAF [1]. Charakteristiky mořských proudů se do mapové podoby zpracovávají metodou pohybových proudových linií. Ke kvalitativnímu odlišení (studené, teplé proudy) je užito barvy, např. SWE [1], případně barvy a odlišné šířky liniového znaku HRV [1]. Rozlišení proudů podle rychlost proudění je zajištěno užitím různých šířek liniového znaku, např. ZAF [1].
Pozitiva a negativa jednotlivých atlasu, resp. map v nich obsažených
   
V následujícím přehledu jsou v první části bodového seznamu nazvané „Klady“, uvedeny jednotlivé aspekty, usnadňující uživateli správné pochopní v mapách znázorňovaných problematik, podmínky, příčiny vzniku a prostorového rozložení konkrétních fyzickogeografických charakteristik. Ve druhé části nazvané „Zápory“, jsou naopak uvedeny zásadní chyby opakující se v kompozicích jednotlivých map, mohoucí zapříčinit chybné pochopení či vytvoření si nesprávné představy o znázorněné charakteristice. Chyby vznikly především v důsledku nedodržování základních kartografických zásad pro tvorbu tematických map.
Klady: