Návrh a vývoj pasportižačního klienta pro mobilní platformu Android

bakalářská práce


vedoucí práce: Mgr. Rostislav NÉTEK, Ph.D.

autor: Jan ROLLER, Olomouc 2019/20

CÍLE PRÁCE

Zadání

Hlavním cílem bakalářské práce je sestavit univerzální pasportizační klient pro mobilní platformu Android. Student provede rešerši stávajících mobilních mapových klientů a specifikuje hardwarové, softwarové, geoinformatické a kartografické požadavky. Dále zde budou specifikovány vývojové postupy a metody vývoje softwaru pro mobilní zařízení.





Praktická část

V praktické části je hlavním cílem práce návrh a vývoj mobilní aplikace umožňující online i offline přístup s důrazem na dodržování zásad UX/UI mobilních řešení. Pilotní studie obsahuje data dodaná vedoucím práce, na jejichž implementaci je nakonec provedeno uživatelské i výkonnostní testování.




Výstupy

  • Rešerše stávajících mobilních mapových aplikací
  • Specifikace aspektů, vývojových postupů a metod vývoje softwaru pro mobilní zařízení
  • Mobilní mapová pasportizační aplikace
  • Výkonnostní a uživatelské testování

METODY

Použité nástroje, data a postup zpracování

pikona4

Internet a Google Play

K rešerši stávajících mobilních mapových klientů bylo důležité tyto aplikace najít, vhodně vybrat, stáhnout a nainstalovat z Google Play.

pikona6

Android Studio

Ke tvorbě mapového klienta bylo použito vývojové prostředí Android Studio. Zde byla aplikace naprogramována v jazyce Java.

sikona2

PHP & JavaScript

Dílčí části mapové aplikace a také webové rozhraní pro nahrávání mapových dat na server byly napsány v HTML, PHP a JavaScriptu.

sikona3

Data

Pilotní data ve formátu GeoJSON pochází z projektu Inovačního Voucheru Olomouckého kraje pro obec Příkazy. Jedná se o data parcel.

pikona5

Výkonnostní testování

Během tvorby aplikace vzniklo celkem 43 testovacích verzí. Na ladění chyb spolupracovali celkem 3 lidé s celkem 5 různými zařízeními!

sikona1

Uživatelské testování

Probíhalo jak mezi kartografy, tak mezi laiky. Celkem 10 respondentů hodnotilo poskytnutou mapovou aplikaci v dotazníku Google Forms.

APLIKACE

Hlavním výstupem bakalářské práce je univerzální mapový pasportizační klient pro mobilní platformu Android. Naprogramovaný je převážně v jazyce Java a dílčí části jsou napsány v HTML, PHP a JavaScriptu.


Aplikace v číslech

Aplikace má dohromady přes 5 500 řádků!

V průběhu tvorby bylo vyprodukováno 43 testovacích verzí!

Na testování se podíleli celkem 3 lidé s 5 zařízeními!


VÝSLEDKY

Rešerše stávajících mobilních mapových aplikací

Jedním z výsledků této bakalářské práce je rešerše stávajících mobilních mapových aplikací. Po pečlivém výběru bylo vybráno osm aplikací, které byly nainstalovány do autorova zařízení, byly podrobeny testování a poté byly autorem práce popsány a ohodnoceny.




Specifikace aspektů, vývojových postupů a metod vývoje softwaru pro mobilní zařízení

Na základě nastudované literatury a dalších zdrojů byla provedena specifikace vývojových postupů a metod vývoje softwaru pro mobilní zařízení. Byly charakterizovány tři současné vývojové postupy tvorby mobilních aplikací: Nativní, Hybridní a PWA. Co se týče metod vývoje softwaru, tak zde byly popsány dva tradiční teoretické přístupy: Vodopádový model a Agilní model vývoje softwaru. V neposlední řadě zde byly vysvětleny důležité pojmy týkající se vývoje softwaru jako např. životní cyklus softwaru, softwarové prototypování, iterace, či verzování softwaru.

V poslední kapitole teoretické části práce byly vybrány aspekty od Vondrákové (2014) a Nétka (2015) a byly uzpůsobeny tvorbě mobilní mapové aplikace. Aspekty byly zanalyzovány, popsány a definovány mnohdy i s příklady tak, aby byly pro čtenáře co nejpochopitelnější.




Mobilní mapová pasportizační aplikace

Na základě autorových poznatků, průzkumu trhu, motivace a definovaných aspektů a zásad tvorby mobilních aplikací byl navržen a ve vývojových prostředích Android Studio a Visual Studio Code naprogramován univerzální mobilní pasportizační klient s názvem Pasporty.

Aplikace nabízí možnost prohlížet pasporty ve formátu GeoJSON a editovat jejich atributy v uživatelsky přívětivém prostředí založeném na open-source řešeních jako jsou například knihovny Leaflet nebo OSMDroid. Aplikace umožňuje uživateli online a offline přístup k datům.




Výkonnostní a uživatelské testování

Aplikace byla v průběhu vývoje podrobována výkonnostnímu testování, během kterého byly laděny chyby, což korespondovalo se zásadami agilního vývoje softwaru. Na jeho základě byla vytvořena finální verze aplikace Pasporty. Celkem bylo postupně vytvořeno 43 testovacích verzí aplikace, které byly testovány na pěti různých zařízeních.

Nakonec bylo provedeno uživatelské testování a to ve formě dotazníkového šetření, kde byl osloven vzorek jak odborníků (geoinformatiků a kartografů), tak laiků. Tito měli možnost aplikaci otestovat a v dotazníku zodpověděli na otázky, v nichž bodově hodnotili jednotlivé části aplikace. Následně byli respondenti požádáni o napsání subjektivní recenze. Některé z těchto recenzí byly uvedeny do textu práce. Samozřejmostí také je, že byly autorem popsány a charakterizovány samotné pojmy uživatelské a výkonnostní testování a byly vypsány jejich zásady.

ZÁVĚR

Hlavním cílem této bakalářské práce bylo sestavit univerzální pasportizační klient pro mobilní platformu Android. Veškeré dílčí cíle práce byly stejně jako cíl hlavní splněny a uvedeny v textu práce.

Co se dílčích cílů práce týče, nejprve byla provedena obsáhlá rešerše a byly definovány termíny pasport a pasportizace. Pro načerpání inspirace byl také proveden průzkum a analýza současného trhu mobilních mapových aplikací.

V teoretické části této práce byly také specifikovány vývojové postupy a metody vývoje softwaru pro mobilní zařízení, stejně tak jako zde byly uvedeny zásady UX/UI mobilních řešení. Posledním teoretickým cílem bylo definovat aspekty tvorby mobilních mapových aplikací. Tento cíl práce byl taktéž splněn.

Hlavní cíl práce – sestavit univerzální pasportizační klient pro mobilní platformu Android – byl, na základě rešerše, průzkumu trhu a dalších vyzkoumaných a specifikovaných zásad a aspektů, splněn a byla vytvořena mobilní mapová aplikace Pasporty. Tato aplikace byla vytvořena hybridním přístupem ve vývojových prostředích Android Studio a Visual Studio Code a naprogramována je v jazycích Java, XML, HTML, PHP a JavaScript. Aplikace umožňuje uživatelům zobrazit, prohlížet a jednoduše editovat atributy polygonových, liniových a bodových vrstev rozličných pasportů v reálném čase online i offline.

Posledním cílem práce bylo aplikaci podrobit výkonnostnímu a uživatelskému testování, které byly, s použitím testovacích dat dodaných vedoucím práce, úspěšně provedeny a byly tak naplněny všechny cíle této bakalářské práce. Aplikace Pasporty je dostupná ke stažení tomto webu a nachází se i jako příloha na CD.

SUMMARY

The main goal of this bachelor thesis was to create a universal evidence client for the Android mobile platform. All partial goals as well as the main goal of the work were fulfilled and described in the text of the work.

Regarding the partial goals of the work, an extensive research was performed first and the problematics of evidence was described. An analysis of the current state of existing mobile map applications was also carried out to gain inspiration.

The theoretical part of this work also contains the specification of the development procedures and methods of software development for mobile devices, as well as the principles of UX/UI mobile solutions. The last theoretical goal was to define aspects of creating mobile map applications. This goal of the work was also met.

The main goal of the work - to create a universal evidence client for the Android mobile platform - was, based on research, research of existing map applications and other researched and specified principles and aspects, fulfilled and a mobile map application 'Pasporty' was created. This application was created by a hybrid approach in the Android Studio and Visual Studio Code environments and is programmed in Java, XML, HTML, PHP and JavaScript. The application allows users to view, and easily edit the attributes of polygon, line and point layers of various evidence layers in real time online and offline.

The last goal of the work was to subject the application to performance and user testing, which were, using test data supplied by the work supervisor, successfully carried out and thus were fulfilled all the objectives of this bachelor thesis. The application is available for download on this website and can also be found as an attachment on a CD.

KE STAŽENÍ

Text práce

Celý text bakalářské práce ve formátu PDF o celkovém rozsahu 77 stran (3 MB)


Stáhnout

Mapová aplikace

Mapová pasportizační aplikace v instalačním formátu APK pro systém Android (6 MB)


Stáhnout

Plakát

Plakát jako povinná příloha bakalářské práce ve formátu PDF (1,2 MB)


Stáhnout

TESTOVACÍ DATA

Testovací Data 1

Pilotní data 1 ve formátu GeoJSON pochází z projektu Inovačního Voucheru Olomouckého kraje pro obec Příkazy. Jedná se o data parcel.
Soubory polohopi a polohopi_2 v archivu ZIP (633 kB)


Stáhnout

Testovací Data 2

Pilotní data 2 ve formátu GeoJSON byla vytvořena autorem práce. Jedná se o 3 ukázkové vrstvy možných pasportů hřbitova, komunikací a veřejného osvětlení.
3 vrstvy (SHP a GeoJSON) v archivu ZIP (21 kB)


Stáhnout