Geomarketing
Vzhledem k tomu, že bankovní
subjekty ve většině případů využívají k lokalizaci nových bankomatů nebo
poboček geomarketingových agentur a cílem práce bylo vytvořit takový postup,
které by byl co nejvíce využitelný v praxi, byla do práce zařazená kapitola
geomarketing. Důvodem byla také snaha poskytnout čtenáři, kterým může být
například zástupce bankovního subjektu, komplexní informace o dané
tematice.
Využívání geografických informačních
systému v obchodě, marketingu nebo bankovnictví je u nás poměrně novým
jevem. Základním principem tohoto mladého odvětví je propojení demografických a
marketingových dat s geodaty.
Geomarketingem označujeme plánování,
koordinaci a kontrolu zákazníkovy orientované marketingové aktivity pomocí geografických
informačních systémů s použitím metod, které pracují s prostorovými
souvislostmi zkoumaných údajů, a které je analyzují a znázorňují.
Základem všech analýz, a to i
geomarketingových, jsou relevantní a kvalitní data. Většina geomarketingových firem
vlastní specializované databáze, které používá při řešení projektů. Jedny z nejpoužívanějších jsou
databáze Českého statistického úřadu a komerční – databáze firem, domácností.
Geomarketingový projekt je složen
z celé řady analýz. Je nutné brát v úvahu mnoho faktorů, které spolu
na první pohled nesouvisí a neprovádět tyto analýzy odděleně. Například některý
region se může zdát z hlediska demografického a socioekonomického jako
vhodný, ale z pohledu konkurenčního jako nevyhovující.
Využívání
geografických informačních systémů v marketingu se stává již i v České
republice běžné. Příkladem úspěšného působení na českém trhu
může být několik společností zabývajících se geomarketingem. Mezi nejvýznamnější
patří agentura Manon spol. s r.o., jejichž služeb využívají obchodní
řetězce Tesco Stores, Delvita, Penny Market atd. Další firmy pohybující se na
trhu jsou Czech Geomarketing spol. s r.o., Direct Marketing Czech spol.
s r.o. (klienti – Živnostenská banka, Citibank) a ADM spol. s r.o.
Poslední dvě jmenované se zabývají také direct marketingem a telemarketingem.