Geomarketing

 

Vzhledem k tomu, že bankovní subjekty ve většině případů využívají k lokalizaci nových bankomatů nebo poboček geomarketingových agentur a cílem práce bylo vytvořit takový postup, které by byl co nejvíce využitelný v praxi, byla do práce zařazená kapitola geomarketing. Důvodem byla také snaha poskytnout čtenáři, kterým může být například zástupce bankovního subjektu, komplexní informace o dané tematice. 

 

Využívání geografických informačních systému v obchodě, marketingu nebo bankovnictví je u nás poměrně novým jevem. Základním principem tohoto mladého odvětví je propojení demografických a marketingových dat s geodaty. 

 

Geomarketingem označujeme plánování, koordinaci a kontrolu zákazníkovy orientované marketingové aktivity pomocí geografických informačních systémů s použitím metod, které pracují s prostorovými souvislostmi zkoumaných údajů, a které je analyzují a znázorňují.

 

Základem všech analýz, a to i geomarketingových, jsou relevantní a kvalitní data. Většina geomarketingových firem vlastní specializované databáze, které používá při řešení projektů.  Jedny z nejpoužívanějších jsou databáze Českého statistického úřadu a komerční – databáze firem, domácností.

 

Geomarketingový projekt je složen z celé řady analýz. Je nutné brát v úvahu mnoho faktorů, které spolu na první pohled nesouvisí a neprovádět tyto analýzy odděleně. Například některý region se může zdát z hlediska demografického a socioekonomického jako vhodný, ale z pohledu konkurenčního jako nevyhovující. 

 

Využívání geografických informačních systémů v marketingu se stává již i v České republice běžné. Příkladem úspěšného působení na českém trhu může být několik společností zabývajících se geomarketingem. Mezi nejvýznamnější patří agentura Manon spol. s r.o., jejichž služeb využívají obchodní řetězce Tesco Stores, Delvita, Penny Market atd. Další firmy pohybující se na trhu jsou Czech Geomarketing spol. s r.o., Direct Marketing Czech spol. s r.o. (klienti – Živnostenská banka, Citibank) a ADM spol. s r.o. Poslední dvě jmenované se zabývají také direct marketingem a telemarketingem.