Závěr

 

            V bakalářské práci jsem popsala využitelnost dat GLOBE pro implementaci GIS do škol. Stručně jsem projekt charakterizovala, vyhodnotila využitelnost jednotlivých datových sad a v přílohách uvedla ukázkové úlohy využívající data GLOBE v konkrétních příkladech. Práce je součástí širšího didaktického projektu a bude využita při zpracovávání dalších etap projektu „GIS do škol“. Zpracovaná rešerše by měla sloužit učitelům pro usnadnění práce s daty GLOBE.

Zpracované úlohy nechť jsou ukázkou možnosti využití těchto dat a motivací pro tvorbu dalších příkladů, které mohou být vhodným doplněním výuky. Zpracované příklady nabízí možnost, jak lze konkrétně zapojit geoinformační technologie do výuky v současnosti vyučovaných předmětech (biologie, geografie, chemie a životní prostředí) nebo využít příklady při projektové výuce. Soubor cvičení obsahuje celkem 14 projektů. Každý projekt má metodickou část, kde jsou popsány jednotlivé kroky a úkoly. Druhou část tvoří pracovní listy, kde student vyplňuje správné odpovědi a zjištěné informace. Délka každého projektu je volena tak, aby byla plně využita jedna vyučovací hodina. Snahou bylo vytvořit smysluplné a zajímavé projekty, které obohatí žáka a díky nimž žáci rozšíří nejen své vědomosti, ale také dovednosti v práci s moderními informačními technologiemi.

Bakalářská práce je ukázkou konkrétního využívání GIS při výuce, ale především návodem k tomu, jak díky datům GLOBE s environmentální tematikou rozvíjet u žáků pochopení komplexnosti a složitosti vztahů člověka a životní prostředí. Geografické informační systémy umožňují spojovat a porovnávat informace z více oblastí, konfrontovat je, zjišťovat závislosti jednoho aspektu na dalších či provádět různé analýzy. Cílem je vzbudit u žáků celistvé pochopení problematiky vztahů člověka k životnímu prostředí, vést žáky k uvědomování si základních podmínek života a odpovědnost současné generace za život v budoucnosti.

 

      Zpět