Úvod

 

Bakalářská práce bude součástí projektu: „GIS do škol“ aneb „Příprava školských vzdělávacích programů s ohledem na začlenění geoinformačních technologií do výuky na středních školách včetně přípravy učitelů a vzdělávacích materiálů“. Na projektu se budou podílet následující instituce: Univerzita J.E.Purkyně v Ústí nad Labem, Masarykova univerzita v Brně, Technická univerzita v Liberci, Západočeská univerzita, Univerzita Palackého v Olomouci a Sdružení TEREZA.

            Rozvoj informatiky, dostupnost počítačů a internetu ve školách, vede také k obsahovým změnám vyučovaných předmětů na základních a středních školách. Nové informační technologie mohou obohatit dosud používané výukové metody a rozvíjet klíčové kompetence.

Zpracovávaná práce vychází z toho, že geoinformační technologie jsou dnes ve výuce na středních i základních školách zastoupeny velmi zřídka, ale přitom jsou schopny integrovat multidisciplinární chápání přírody a okolního prostředí s využitím nejmodernějších informačních technologií. Lze kombinovat výuku přírodovědných předmětů s informatikou a podporovat rozvíjení klíčových kompetencí definovaných v Rámcových vzdělávacích programech u žáků všech kategorií. Geoinformační technologie umožňuje komplexní pohled na krajinu, životní prostředí a procesy v přírodě. Dovoluje kombinovat geografickou složku   se složkami biologickými, chemickými, historickými, ekonomickými a dalšími s použitím moderních informačních technologií. Graficky znázornit vazby mezi jednotlivými složkami a tak v žácích podpořit komplexní chápání okolního světa.

Bakalářská práce by měla dát také vhodný návod, jak  lze smysluplně využívat internetové zdroje ve výuce zeměpisu. Reaguje tak na poznámky učitelů a jejich nemožnost vynakládat finanční prostředky k nákupu softwaru a dat. Práce by měla být námětem pro učitele, jak lze bez jakékoliv finanční investice velmi dobře využívat zdroje volně přístupné na internetu. K tomu je zapotřebí ukázat cestu, jak a kde získat tato kvalitní data a vhodný software použitelný ve výuce.

 

Zpět